collapse

Reklama


Autor Wątek: dokumentacja elektroniczna  (Przeczytany 12604 razy)

0 użytkowników i 2 Gości przegląda ten wątek.

Offline it.bydg

  • Początkujący
  • *
  • Wiadomości: 50
  • Pomógł? 0
  • kujawsko-pomorskie
dokumentacja elektroniczna
« dnia: Stycznia 03, 2012, 22:03:23 pm »
Witam

wie ktoś czy somed jest w pełni dostosowany do przechowywania dokumentacji medycznej w formie elektronicznej zgodnie z ustawą?

chodzi mi o to czy jest możliwość mając ten program prowadzić dokumentację już tylko elektronicznie?

Pozdrawiam

Offline ziomalski

  • Początkujący
  • *
  • Wiadomości: 70
  • Pomógł? 3
Odp: dokumentacja elektroniczna
« Odpowiedź #1 dnia: Stycznia 04, 2012, 23:28:13 pm »
Witam,

jest możłiwe ale sam program nie wystarczy

dodatkowt sprzęt - serwer na dokmentacje, podpis elektroniczny itd.

Offline SliFek

  • Początkujący
  • *
  • Wiadomości: 30
  • Pomógł? 2
Odp: dokumentacja elektroniczna
« Odpowiedź #2 dnia: Stycznia 11, 2012, 15:36:20 pm »
Chwila, chwila, myślę, że całościowo o dokumentacji elektronicznej w somedzie powinni wypowiedzieć się Panowie z odpowiedniego działu, ale:
1) Program przygotowany jest do użycia podpisów elektronicznych (stąd np konieczność usuwania i generowania HZiCH)
2) Możemy zastosować podpis elektroniczny kwalifikowany, ale z tego co wiem, możemy też użyć jednej z wewnętrznych usług KS, która pozwala na wygenerowanie podpisów "wewnętrznych". W tym wypadku dokumentacja taka będzie ważna w obrębie podmiotu, ale w przypadku przekazania takiej dokumentacji np. do ZUSu trzeba będzie robić odpis i opieczętować pieczątką i podpisem lekarza (moim zdaniem rozwiązanie raczej na krótką metę... nie wyobrażam sobie biegania za setką lekarzy, tylko po to, żeby mi na wydrukach pieczątkę przystawili i ich chęci do obijania byle papierka)
3) Serwer dodatkowy jest potrzebny do przechowywania kopii dokumentacji (nie całej bazy, choć pewnie i takie rozwiązanie byłoby właściwe, bo w bazie dokumentacja byłaby zawarta). Zatem raz dziennie można by eksportować wszystkie nowe HZiCh i przesyłać na inny serwer. WAŻNE: Serwer znajdujący się poza siedzibą firmy(przychodni, szpitala, etc.)

Jak na mój gust, to sprawa wygląda tak. Niby od 2014 roku mamy wszyscy obowiązek przejść na e-dokumentację, ale patrząc na problemy lekarzy z wypisywaniem leków z refundacją i oporem sporej części starszego pokolenia do korzystania z oprogramowania (które zresztą świetnie sobie z refundacją radzi), to za przysłowiowe 5 minut przed 12, dojdzie do jakiejś zmiany, która ten termin odroczy w jakiś odleglejszy moment.


Offline neelix

  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 991
  • Pomógł? 39
Odp: dokumentacja elektroniczna
« Odpowiedź #3 dnia: Stycznia 11, 2012, 19:43:46 pm »

3) Serwer dodatkowy jest potrzebny do przechowywania kopii dokumentacji (nie całej bazy, choć pewnie i takie rozwiązanie byłoby właściwe, bo w bazie dokumentacja byłaby zawarta). Zatem raz dziennie można by eksportować wszystkie nowe HZiCh i przesyłać na inny serwer. WAŻNE: Serwer znajdujący się poza siedzibą firmy(przychodni, szpitala, etc.)


Bez przesady, wg mnie wystarczy aby stał w innym pomieszczeniu niż serwer z bazą.

Offline Bartosz

  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 2375
  • Pomógł? 178
  • Kujawsko-Pomorski OW NFZ/Konsultant IT/KK
Odp: dokumentacja elektroniczna
« Odpowiedź #4 dnia: Stycznia 11, 2012, 21:25:37 pm »
Witam,

jest możłiwe ale sam program nie wystarczy

dodatkowt sprzęt - serwer na dokmentacje, podpis elektroniczny itd.

podpis elektroniczny nie jest już wymagany, teraz trzeba spełnić następujące warunki:

Dokumentacja może być prowadzona w postaci elektronicznej pod warunkiem prowadzenia jej w systemie teleinformatycznym zapewniającym:
1)    zabezpieczenie dokumentacji przed uszkodzeniem lub utratą;
2)    zachowanie integralności i wiarygodności dokumentacji;
3)    stały dostęp do dokumentacji dla osób uprawnionych oraz zabezpieczenie przed dostępem osób nieuprawnionych;
4)    identyfikację osoby udzielającej świadczeń zdrowotnych i rejestrowanych przez nią zmian, w szczególności dla odpowiednich rodzajów dokumentacji przyporządkowanie cech informacyjnych, zgodnie z § 10 ust. 1 pkt 3 lit a - d;
5)    udostępnienie, w tym przez eksport w postaci elektronicznej dokumentacji albo części dokumentacji będącej formą dokumentacji określonej w rozporządzeniu, w formacie XML i PDF;
6)    eksport całości danych w formacie XML, w sposób zapewniający możliwość odtworzenia tej dokumentacji w innym systemie teleinformatycznym;
7)    wydrukowanie dokumentacji w formach określonych w rozporządzeniu.
Pozdrawiam
Bartosz

Offline SliFek

  • Początkujący
  • *
  • Wiadomości: 30
  • Pomógł? 2
Odp: dokumentacja elektroniczna
« Odpowiedź #5 dnia: Stycznia 12, 2012, 10:11:57 am »

3) Serwer dodatkowy jest potrzebny do przechowywania kopii dokumentacji (nie całej bazy, choć pewnie i takie rozwiązanie byłoby właściwe, bo w bazie dokumentacja byłaby zawarta). Zatem raz dziennie można by eksportować wszystkie nowe HZiCh i przesyłać na inny serwer. WAŻNE: Serwer znajdujący się poza siedzibą firmy(przychodni, szpitala, etc.)


Bez przesady, wg mnie wystarczy aby stał w innym pomieszczeniu niż serwer z bazą.

Zastanawia mnie następujący fakt. Robienie kopii zapasowych, ich przechowywanie ma na celu uchronienie danych w jak największym stopniu przed różnymi sytuacjami losowymi: awarią sprzętu (dysku, macierzy), zalaniem, pożarem itp.

Jak spali Ci się budynek, a serw z przechowywaną kopią stał 4 pomieszczenia obok i też się spali, to ciekaw jestem jak to wytłumaczyć? Generalnie uczono mnie tego, że kopia zapasowa, jakakolwiek by nie była, a w tym przypadku przecież mówimy o bardzo wrażliwej rzeczy, powinna być przechowywana na innym nośniku i w innej lokalizacji. Najlepiej na kilku nośnikach i kilku lokalizacjach ;P ale to już pewnie bycie bardziej papieskim od papieża.

Dlatego wybacz, ale w tym fragmencie nie mogę się z Tobą zgodzić. I już nie chodzi mi o interpretację prawną zapisów, ale o samą logikę przetrzymywania takich dokumentów.

Offline Michał

  • ForumPPS.pl
  • Administrator
  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 3191
  • Pomógł? 102
  • Kujawsko-Pomorski OW
    • NZOZ "ARS MEDICA" Przychodnia Lekarska
Odp: dokumentacja elektroniczna
« Odpowiedź #6 dnia: Stycznia 12, 2012, 10:41:39 am »
SliFek, pewnie, że najlepiej kopie mieć w innym budynku a najlepiej aby wszystko w czasie rzeczywistym było replikowane na serwerze znajdującym się hen hen daleko, ale to wszystko kosztuje.
Jak spali Ci się budynek a masz dokumentację papierową to jestem ciekaw jak się wytłumaczysz?:>
Pozdrawiam
Michał (michalszy)

Offline Paweł

  • Administrator
  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 9409
  • Pomógł? 525
  • Zachodniopomorski OW
Odp: dokumentacja elektroniczna
« Odpowiedź #7 dnia: Stycznia 12, 2012, 10:45:23 am »
Gorzej jak asteroida spadnie na Ziemię.

Offline SliFek

  • Początkujący
  • *
  • Wiadomości: 30
  • Pomógł? 2
Odp: dokumentacja elektroniczna
« Odpowiedź #8 dnia: Stycznia 12, 2012, 11:52:09 am »
Michale, dokumentacja papierowa papierową i doskonale znam przypadki zalania takiej dokumentacji. Natomiast nie oszukujmy się, drugi serwer, nawet jego fragment dzierżawiony, to w mojej opinii nie jest koszt nie do przeskoczenia, a raczej rozsądny poziom bezpieczeństwa.

Co do dokumentacji papierowej, to tutaj tłumaczenie jest zdecydowanie łatwiejsze, gdyż "nieco" łatwiej przesłać 1 GB danych po sieci niż 1 regał dokumentacji medycznej przewieźć 5 km.

Tyle tylko, że zeszliśmy na trochę inne tory i pewnie za chwilę "ktoś" nas złoi za pisanie nie na temat :P

Offline Paweł

  • Administrator
  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 9409
  • Pomógł? 525
  • Zachodniopomorski OW
Odp: dokumentacja elektroniczna
« Odpowiedź #9 dnia: Stycznia 12, 2012, 12:32:14 pm »
Tyle tylko, że zeszliśmy na trochę inne tory i pewnie za chwilę "ktoś" nas złoi za pisanie nie na temat :P

Któż miałby to zrobić :P

A wracając do tematu to ja też myślałem, że trza będzie wysyłać gdzieś kopie, jakiś serwer wynająć. Tylko ni cholery nie wiem gdzie jak i u kogo to zrobić. Na razie o tym wcale nie myślę :)

Offline Michał

  • ForumPPS.pl
  • Administrator
  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 3191
  • Pomógł? 102
  • Kujawsko-Pomorski OW
    • NZOZ "ARS MEDICA" Przychodnia Lekarska
Odp: dokumentacja elektroniczna
« Odpowiedź #10 dnia: Stycznia 12, 2012, 14:24:05 pm »
Nie wystarczy zrobić kopii bazy na dysk zewnętrzny (może być pendrive) i wynieść go do innego budynku? Na drugi dzień na innym zewnętrznym dysku zapisujemy kolejną kopię i wynosimy do innego budynku zabierając poprzedni dysk, na którym wykonamy kolejną kopię. Można oczywiście dla większego bezpieczeństwa dodać dodatkowe dyski. Wg mnie to proste, tanie i nie skomplikowane rozwiązanie.
Pewnie, że można to zrobić przesyłając kopie przez internet gdzieś na jakiś serwer, ale przy dużych bazach trzeba mieć dobre łącze no i trzeba płacić za dodatkowy serwer.
Można zabezpieczyć się niemal przed wszystkim tylko pozostaje kwestia nakładów z tym związanych.
Pozdrawiam
Michał (michalszy)

Offline Brutus69

  • Zaawansowany
  • **
  • Wiadomości: 76
  • Pomógł? 11
Odp: dokumentacja elektroniczna
« Odpowiedź #11 dnia: Stycznia 19, 2012, 11:39:12 am »
Prowadzę pełną dokumentację elektroniczną w Somedzie od lipca 2010 roku i program jest w pełni przystosowany do jej prowadzenia. Od 1 stycznia 2011 roku nie jest wymagany podpis elektroniczny ani kwalifikowany znacznik czasu - wczesniej był wymagany. W prowadzonej przeze mnie placówce kopie bazy oraklowej (zaszyfrowaną) wysyla się automatycznie każdej nocy na zdalny dysk firmy zewnętrznej świadczące komercyjnie usługi hostingu - nie trzeba pamiętać o robienu backupu - backup robni się sam i wysyła się sam :).
Pozdrawiam

Offline SliFek

  • Początkujący
  • *
  • Wiadomości: 30
  • Pomógł? 2
Odp: dokumentacja elektroniczna
« Odpowiedź #12 dnia: Stycznia 24, 2012, 09:43:22 am »
Powiedz mi Brutus jak sobie radzicie z kopią dokumentacji, jeśli chce ją wybrać pacjent? Z ciekawości pytam

Offline Brutus69

  • Zaawansowany
  • **
  • Wiadomości: 76
  • Pomógł? 11
Odp: dokumentacja elektroniczna
« Odpowiedź #13 dnia: Stycznia 26, 2012, 17:33:39 pm »
wydajemy wydruk historii zdrowia i choroby. jeszcze nikt nei chciał kopii elektronicznej jakkolwiek pliki xml generowanej dokumentacji są podpisane elektronicznie

Offline Sorn

  • Specjalista
  • ***
  • Wiadomości: 239
  • Pomógł? 24
Odp: dokumentacja elektroniczna
« Odpowiedź #14 dnia: Września 27, 2013, 12:01:31 pm »
W jaki sposób lekarze podpisują dokumentację?
Certyfikatem kwalifikowanym czy podpisem elektronicznym generowanym w aplikacji?
Jeżeli certyfikatem to muszę Cię zmartwić ale takie pliki nie spełniają ustawowych wymogów.
W plikach XML jest zawarty certyfikat ale nie są podpisane tym certyfikatem.
Można łatwo to sprawdzić. Spróbuj dokonać jakiś modyfikacji w pliku. Jeżeli Ci się uda to taki plik nie jest nic warty ponieważ nie będzie spójny.

Nie wiem jak sprawa się ma w przypadku podpisu kwalifikowanego. Przypuszczam, że podobnie.
« Ostatnia zmiana: Września 27, 2013, 12:41:31 pm wysłana przez Sorn »

 

* Szukaj


* Kto jest on-line

  • Kropka Gości: 603
  • Kropka Ukrytych: 0
  • Kropka Użytkowników: 0

Nie ma żadnego użytkownika on-line.

Reklama

* Aktywni

Paweł Paweł
9409 Wiadomości
mpi
3356 Wiadomości
PiotrSz
3285 Wiadomości
Michał Michał
3191 Wiadomości
karolweksler
3153 Wiadomości
09061303
3079 Wiadomości
Edward_B Edward_B
2968 Wiadomości
Bartosz Bartosz
2375 Wiadomości
maciek777 maciek777
2201 Wiadomości
cilazapril cilazapril
1634 Wiadomości

Reklama

Reklama

Style:3: index (domyslny), Portal (default), Display (default).
Pod-szablony:8: init, html_above, body_above, portal_above, main, portal_below, body_below, html_below.
Pliki językowe:8: SPortal.english (domyslny), SPortal.polish-utf8 (domyslny), SPortal.english (domyslny), index+Modifications.english (domyslny), index+Modifications.polish-utf8 (domyslny), SPortal.polish-utf8 (domyslny), index.english (domyslny), index.polish-utf8 (domyslny).
Arkusze stylów:1: portal (default).
Uwzględnione pliki:15 - 738KB. (pokaż)
Użytych zapytań: 29.

[Pokaż zapytania]