W dniu 31.10.2023 rozesłany był komunikat odnośnie rozliczania teleporad w AOS po zniesieniu stanu zagrożenia epidemicznego. Wyszczególnione zostało, że w logopedii nie można niczego robić w formie teleporady.
"Wyraźnie należy podkreślić, że do określonej poradni specjalistycznej (AOS) kierowani są pacjenci, których choroba ma cięższy przebieg lub dołączyły się powikłania czy też wymagają przeprowadzenia bardziej zaawansowanej diagnostyki i leczenia wykraczającego poza zakres kompetencji i umiejętności lekarza podstawowej opieki zdrowotnej (POZ). To w gestii lekarza POZ pozostaje merytoryczna, medyczna ocena zasadności skierowania do danej poradni specjalistycznej. Lekarz wystawiający skierowanie podejmuje zatem decyzję o tym, czy pacjent z daną chorobą wymaga opieki specjalistycznej czy też może być dalej prowadzony przez lekarza rodzinnego.
Oczywistym jest więc, że do podjęcia przez lekarza AOS decyzji diagnostyczno-terapeutycznej, szczególnie w odniesieniu do nowego pacjenta, ale również w kontekście nowego, dodatkowego schorzenia konieczne jest badanie podmiotowe i przedmiotowe, które nie jest możliwe do przeprowadzenia w trybie teleporady.
Na wniosek, prośbę pacjenta lub jego opiekuna prawnego wskazujemy na możliwość wykonywania i rozliczania porad specjalistycznych, realizowanych w ramach umów
o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju ambulatoryjna opieka specjalistyczna, z wykorzystaniem systemów teleinformatycznych lub innych systemów łączności pod warunkiem zachowania łącznie poniższych wytycznych:
1. teleporada jest realizowana na wyraźny wniosek, prośbę pacjenta lub jego opiekuna prawnego, pod warunkiem, że ocena stanu zdrowia i zakres niezbędnych czynności do zrealizowania na rzecz pacjenta, nie wymaga osobistej obecności personelu medycznego; prośba pacjenta musi być odnotowana w dokumentacji medycznej;
2. teleporady mają zastosowanie w odniesieniu do świadczeń realizowanych na rzecz pacjentów kontynuujących opiekę w danej poradni specjalistycznej, zgodnie z ustalonym planem opieki i stanem klinicznym pacjenta;
3. teleporada odbywa się w podmiocie wykonującym działalność leczniczą, pod warunkiem zapewnienia dostępności personelu medycznego wymaganego do realizacji
świadczeń w miejscu udzielania świadczeń, a zatem nie dopuszcza się możliwości wyodrębniania z harmonogramu przyjęć konkretnych dni tylko do realizacji teleporad;
4. teleporada ma zastosowanie w odniesieniu do świadczeń realizowanych w zakresach wymienionych w:
a) załączniku nr 1a, z wyłączeniem zakresów: 02.1604.001.02 świadczenia w zakresie leczenia zeza, 02.1616.001.02 świadczenia w zakresie logopedii, albo
b) załączniku nr 1c, z zastrzeżeniem obowiązku udzielania świadczeń zgodnie z zasadami określonymi w rozporządzeniu AOS.
Dodatkowo świadczenie realizowane w trybie teleporady nie może być jedyną poradą zrealizowaną w okresie 3 miesięcy warunkującą finansowanie świadczeń KAOS w oparciu o przepisy §17 zarządzenia AOS."