Aktualna wersja KS-PPS: 2024.03.1.1 z dnia 2024-10-31Monitoring temperatury w lodówkach medycznych Kontakt redakcja@forumpps.plJesteśmy na Facebooku, dołącz do nas! 16 Lecie Forumpps.pl
0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.
ad. 2 i ad. 3 Jeszcze biuro rachunkowe (księgowe), o ile zajmuje się także kadrami (czyli posiada w swoich zasobach umowy z pracownikami, zgłoszenia ZUS itp.)Z podwykonawcami temat może być realizowany na dwa sposoby. Albo w ten sposób, że jest wypisywane skierowanie (zlecenie) pacjentowi, pacjent otrzymuje od Was to skierowanie i idzie z nim do podwykonawcy, czyli to pacjent przekazuje swoje dane osobowe (w postaci zlecenia/skierowania) dla podwykonawcy, i potem podwykonawca daje wynik pacjentowi i pacjent wraca do Waszego gabinetu z wynikami (czyli pacjent przekazuje Wam swoje dane osobowe a nie podwykonawca). Tutaj raczej umowa nie jest potrzebna, bo pacjent może wybrać dowolną przychodnię w kraju. Przykład: jesteście przychodnią POZ, dajecie pacjentowi skierowanie do poradni chirurgii ogólnej, pacjent niesie skierowanie do dowolnej poradni chirurgii ogólnej w mieście lub w kraju, pacjent na wizycie w poradni chirurgii otrzymuje "informacje dla lekarza kierującego / POZ" i przekazuje ją lekarzowi POZ w Waszej poradni. W każdej z sytuacji, dane pacjenta są przekazywane pacjentowi i to pacjent przekazuje swoje dane dla przychodni (Waszej lub innej). Inaczej temat wygląda, gdy to Wy przekazujecie dane osobowe (w postaci np. zlecenia wyników badań w postaci elektronicznej lub papierowej) do podwykonawcy i podwykonawca przekazuje Wam wyniki pacjenta (w postaci np. elektronicznej). Tutaj raczej umowa jest potrzebna. W przypadku wymiany danych osobowych w postaci elektronicznej warto zadbać o bezpieczny sposób transmisji danych. Jedna sprawa to używanie bezpiecznej metody komunikacji (np. e-mail, do którego dostęp odbywa się z użyciem połączenia szyfrowanego, np. webmail z HTTPS). Druga sprawa to zabezpieczenie danych znajdujących się w mejlu, na wypadek np. pomyłki adresata - czyli np. wysyłka pliku zabezpieczonego hasłem (np. archiwum 7zip na hasło, a hasło ustalone telefonicznie z odbiorcą wiadomości). I umowa powierzenia z hostingiem poczty (najlepiej polskim bo nie przekazujesz danych poza Polskę, np. home.pl chyba ma ISO 27001 i oferuje takie umowy). Jeżeli chodzi o serwis IT, zwróć uwagę też na dostawcę oprogramowania do prowadzenia rozliczeń z NFZ lub EDM. Jeżeli dostawca łączy się przez np. TeamViewer i widzi na ekranie dane pacjenta albo jest wysyłany dla dostawcy oprogramowania e-mail zawierający obrazek z błędem działania programu i widać tam dane pacjenta - wg mnie również jest potrzebna umowa. Ostatnio była afera z tym związana: https://niebezpiecznik.pl/post/dane-pacjentow-i-szpitali-wyciekly-z-helpdesku-eskulapa-szpitale-powinny-zmienic-hasla/Jeszcze umowa z osobą / firmą, której powierzasz zadanie rozliczeń z NFZ, robienie zmian do umowy z NFZ (grafiki pracy).
8. 1. W dokumentacji indywidualnej wewnętrznej zamieszcza się lub dołącza do niej:1) oświadczenie pacjenta o upoważnieniu do uzyskiwania informacji o jego stanie zdrowia i udzielonych świadczeniachzdrowotnych, ze wskazaniem imienia i nazwiska osoby upoważnionej oraz danych umożliwiających kontakt z tą osobą;2) oświadczenie pacjenta o upoważnieniu do uzyskiwania dokumentacji, ze wskazaniem imienia i nazwiska osoby upoważnionej;
Ad. 1 ja mam dwie uwagi:- w RODO jest wielokrotnie mowa o tym, że tekst (w ramach obowiązku informacyjnego) ma być zrozumiały dla normalnego człowieka- pod kątem spełnienia wymagań rozporządzenia, upewnij się, że na oświadczeniach które teraz zbierasz są wszystkie wymagane danehttp://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20150002069/O/D20152069.pdfCytuj 8. 1. W dokumentacji indywidualnej wewnętrznej zamieszcza się lub dołącza do niej:1) oświadczenie pacjenta o upoważnieniu do uzyskiwania informacji o jego stanie zdrowia i udzielonych świadczeniachzdrowotnych, ze wskazaniem imienia i nazwiska osoby upoważnionej oraz danych umożliwiających kontakt z tą osobą;2) oświadczenie pacjenta o upoważnieniu do uzyskiwania dokumentacji, ze wskazaniem imienia i nazwiska osoby upoważnionej;Ja, w miarę możliwości, brałbym mejle od pacjentów, aby w razie potrzeby móc ich prosto - jednym mejlem - poinformować o wycieku danych. Albo chociaż telefon komórkowy, aby móc wysłać do wszystkich SMSy. Podobnie z pracownikami, których dane posiadasz.
1. Uwzględniając charakter, zakres, kontekst i cele przetwarzania oraz ryzyko naruszenia praw lub wolności osób fizycznych o różnym prawdopodobieństwie i wadze zagrożenia, administrator wdraża odpowiednie środki techniczne i organizacyjne, aby przetwarzanie odbywało się zgodnie z niniejszym rozporządzeniem i aby móc to wykazać. Środki te są w razie potrzeby poddawane przeglądom i uaktualniane.https://gdpr.pl/artykul-24-obowiazki-administratora
RODO definiuje bezpieczeństwo jako również jako dostępność. W związku z powyższym - kiedy ostatnio sprawdzałeś czy da się skorzystać z kopii, które masz i ile czasu zajmuje przywrócenie danych z kopii?
Kiedy ostatnio aktualizowałeś software w Drayteku?
Czy jakby ktoś teraz kliknął w wirusa szyfrującego dane (również na dyskach sieciowych) to czy kopie są bezpieczne?
Czy klucz do szafy przypadkiem nie znajduje się w szafie? Czy określone jest kto ma do niego dostęp?
A czy mamy powiadomienia o przekroczeniu wartości granicznych temperatury/wilgotności i zalaniu wodą.A czy mamy powiadomienia z systemu antywirusowego/firewall o zdarzeniach.to są już szczegóły techniczne oczywiście również istotne
A czy baza Oracla na domyślnym haśle z instalacji systemu czy zmienionym? ;-)Które komputery mają dostęp do bazy danych?Pozdrawiam