collapse

Reklama


Autor Wątek: Rozliczenie przyjęć w trybie pilnym  (Przeczytany 1976 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline BAMBI81

  • Kompletny nowicjusz
  • Wiadomości: 5
  • Pomógł? 0
Rozliczenie przyjęć w trybie pilnym
« dnia: Września 14, 2023, 09:33:06 am »
Witam. Jaki tryb przyjęcia wskazujecie w rozliczaniu przyjęć pilnych (pacjentów ze skierowaniem pilnym, który rzeczywiście jest pilny), bo nie ma takiego trybu jak pilny w rozliczeniach, jedynie nagły.

Offline 09061303

  • Global Moderator
  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 3040
  • Pomógł? 323
  • Podkarpacki OW
Odp: Rozliczenie przyjęć w trybie pilnym
« Odpowiedź #1 dnia: Września 14, 2023, 09:45:14 am »
Tryb kolejki pilny to jest pacjent planowy.
Kliknij pomógł, jeślim pomógł :-)

Offline BAMBI81

  • Kompletny nowicjusz
  • Wiadomości: 5
  • Pomógł? 0
Odp: Rozliczenie przyjęć w trybie pilnym
« Odpowiedź #2 dnia: Września 14, 2023, 10:21:31 am »
Czyli planowy ze skierowaniem jeśli pilny był w kolejce, a jeśli jest bez skierowania pilny przyjęty w dniu rejestracji?
Jaka jest na to podstawa prawna?

Offline 09061303

  • Global Moderator
  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 3040
  • Pomógł? 323
  • Podkarpacki OW
Odp: Rozliczenie przyjęć w trybie pilnym
« Odpowiedź #3 dnia: Września 14, 2023, 21:11:48 pm »
To czy pacjent ma mieć skierowanie czy nie zależy do jakiej poradni idzie. Do dowolnej bez skierowania to tryb nagły, ale to jest specjalny tryb odzwierciedlający rzeczywistość, a nie stworzony po to, żeby pacjenta bez skierowania od ręki przyjąć. Przynajmniej jak o mnie chodzi to tak wygląda.
Kliknij pomógł, jeślim pomógł :-)

Online robowd

  • Zaawansowany
  • **
  • Wiadomości: 87
  • Pomógł? 8
Odp: Rozliczenie przyjęć w trybie pilnym
« Odpowiedź #4 dnia: Września 15, 2023, 06:45:24 am »
PILNY/STABILNY to kolejka. W kolejce ktoś jest jak czeka (czyli nie przyjmujesz go dzisiaj).
Tylko, że wtedy tryb planowe skierowanie.

Bez skierowania i z trybem nagłym możesz mieć ludzi, ale to muszą być realni pacjenci, których życie/zdrowie jest zagrożone i pojawili się u Ciebie w placówce. Przedmówca ładnie napisał, że nie możesz używać tego do wciskania kogoś w kolejkę. Przy nagłych NFZ bada też rozpoznanie, niektóre umowy mają specjalne punkty umowy dla nagłych.

Jest też coś takiego, że jak nie masz kolejek to możesz ustawić komuś brak kolejki + kategorię swb. Przyjęty na bieżąco. Czyli w dniu zgłoszenia od razu lekarz go przyjmuje, ale to nie zmienia trybu przyjęcia. Wtedy po prostu nie ma kolejki stabilny/pilny. Tego czegoś niestety używa się do wciskania ludzi bez kolejki :(


Offline BAMBI81

  • Kompletny nowicjusz
  • Wiadomości: 5
  • Pomógł? 0
Odp: Rozliczenie przyjęć w trybie pilnym
« Odpowiedź #5 dnia: Września 16, 2023, 00:30:00 am »
Czyli rozliczam planowy ze skierowaniem, jeśli ma skierowanie pilne lub stabilne ale był wpisany na termin.
Jeśli jest przyjęty w  dniu zgłoszenia, a kontynuuje leczenie, ale przyszedł bo mu się pogorszyło, to może być zgodnie z planem leczenia czy nagły?

Offline 09061303

  • Global Moderator
  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 3040
  • Pomógł? 323
  • Podkarpacki OW
Odp: Rozliczenie przyjęć w trybie pilnym
« Odpowiedź #6 dnia: Września 16, 2023, 11:39:04 am »
Pacjent planowy to taki, którego albo rejestrujesz na kolejkę stabilną lub pilną albo po tej wizycie od razu rejestrujesz na kolejną wg wytyczonego planu przez lekarza. Ten drugi przypadek - wpisujesz pacjenta na kontynuację od razy po wizycie u lekarza wg info do niego. Jeśli lekarz uzna, że nie potrzeba kolejnej wizyty, to pacjent się nie rejestruje na kontynuację, jest przykładowo odesłany do leczenia POZ i kończy się jego plan leczenia AOS. Jeśli POZ uzna, że musi wrócić do AOS, to nowe skierowanie i historia w AOS od nowa.

Pacjent przyjęty w dniu zgłoszenia do tak jak opisał @robowd - nagły lub nie macie kolejki i przyjmujecie pacjentów od ręki. Jak pacjentowi się pogorszyło i lekarz AOS uzna, że wybroni w przypadku kontroli przypadku przyjęcia nagłego, to jest to tylko i wyłącznie decyzja lekarza (oczywiście ustalenia podmiotu w takich przypadkach też są ważne) i tylko i wyłącznie lekarz (lub jak wytyczne podmiotu coś nakazują, to też osoba odpowiedzialna) bierze na siebie odpowiedzialność za tę decyzję.

Ogólnie pytasz o mocno indywidualne tematy, które w wielu podmiotach są mocno naciągane. Nie wiem czy forum to dobre miejsce o pytanie o taką interpretację, bo jak przyjdzie kontrola to informacją z forum się nie podeprzesz. Ja mogę Ci przecież napisać, że śmiało możecie w nagłym przyjmować, bo ani nie potrzeba skierowania, ani nie potrzeba rejestracji - technicznie świadczenie rozliczysz to tak rób. Jednak takie podejście ma potencjalne odłożone w czasie skutki, które mogą później być dużym problemem łącznie z karami.
Kliknij pomógł, jeślim pomógł :-)

Offline karolweksler

  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 3097
  • Pomógł? 223
Odp: Rozliczenie przyjęć w trybie pilnym
« Odpowiedź #7 dnia: Września 16, 2023, 12:38:17 pm »
Wydaje mi się, że mylisz tryb przyjęcia na wizycie z kategorią świadczeniobiorcy w harmonogramie przyjęć NFZ.Teraz będę pisać o trybie przyjęcia na wizycie. Wydaje mi się, że chcesz używać trybu 13 (przyjęcie w celu wykonania świadczenia zgodnie z planem leczenia osoby, która wymaga okresowego, w ściśle ustalonych terminach, wykonywania kolejnych etapów świadczenia;). Nie używaj trybu 13. Ten tryb został wprowadzony w 2015 roku po to, aby pacjenci kontynuujący leczenie u dermatologów i okulistów nie musieli iść po skierowanie.
Jeżeli posiadasz poradnię, do której są wymagane skierowania, to generalnie zawsze (nieważne czy to jest pierwsza wizyta czy kolejna) używaj trybu 4 przyjęcie planowe na podstawie skierowania.
Jeżeli posiadasz poradnię, do której są wymagane skierowania, ale zgłasza się ktoś z nagłą sprawą (nie myl z pilnym skierowaniem), np. poradnia okulistyczna i cośtam wpadło do oka, to rozważ tryb 2 przyjęcie w trybie nagłym.

Warto przytoczyć co to jest stan nagły
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20061911410/U/D20061410Lj.pdf
strona 3

Teraz będę pisać o trybie przyjęcia w harmonogramie przyjęć (w kalendarzu).
Jeżeli w poradni przyjęcia działąją na zasadzie  "pan usiądzie w poczekalni i ja pana dziś przyjmę" to używasz trybu "przyjęcie na bieżąco".
Jeżeli pacjenci są zapisywani w kolejkę (nawet na jutro) to używasz kategorii "oczekujący".
Jeżeli przychodzi kombatant to używasz kategorii "oczekujący posiadający szczególne uprawnienia".
Jeżeli przychodzi pacjent na kontynuację leczenia (kontrola) to używasz "kontynuacja leczenia".
Jeżeli przychodzi pacjent w trybie nagłym (np. poradnia okulistyczna i coś wpadło do oka), to używasz "przyjęcie w stanie nagłym".
Jeżeli przychodzi pacjent ze skierowaniem pilnym to wrzucasz go albo do kategorii "oczekujący" (jeżeli musi zaczekać na przyjęcie do jutra lub później) albo do kategorii "przyjęty na bieżąco" (jeżeli przyjmujesz pacjentów pilnych w dniu zgłoszenia - są takie poradnie).
Nie ma oddzielnej kategorii "przyjęcie w trybie skierowanie pilne".
Czy pilny może czekać? Tak, ale powinien czekać krócej niż stabilny.
Czy nagły może czekać? Nie. Musi być przyjęty w dniu zgłoszenia.
Czy kombatant może czekać? Tak, ale chyba max tydzień.
« Ostatnia zmiana: Września 16, 2023, 12:43:17 pm wysłana przez karolweksler »

Offline 09061303

  • Global Moderator
  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 3040
  • Pomógł? 323
  • Podkarpacki OW
Odp: Rozliczenie przyjęć w trybie pilnym
« Odpowiedź #8 dnia: Września 17, 2023, 19:45:39 pm »
Fajnie @karolweksler to opsiałeś, tylko teraz kombinacja z życia:
- poradnia ma kolejkę czyli wpisuje pacjentów stabilny/pilny do terminarza, ale pada pytanie "no bo pacjent przyszedł i pasowałoby go przyjąć; czy mogę wpisać go na dziś w kategorii /na bieżąco/.

Oczywiście wg przepisów NIE, ale występuje drążenie, bo to, bo tamto, itd, itp. Tutaj widzę jedną sytuację, gdy takie coś byłoby dopuszczalne, ale sytuacja jest niemożliwa do wystąpienia: wszyscy pacjenci, którym zaproponowano wizytę na bieżąco odmówili i zapisaliśmy ich na termin w przyszłość z wpisaniem informacji o zaproponowanym terminie.

Mnie takie coś już kilka razy spotkało, dlatego może subiektywnie, ale widzę tutaj, bez patrzenia na kategorie czy tryby, jak zrobić, żeby było dobrze, bo ktoś kogoś postawił przed faktem dokonanym, że tak robi, albo ktoś chce tak robić, no bo pasowałoby znajomego przyjąć od ręki mając jednak na poradni kolejkę.
Kliknij pomógł, jeślim pomógł :-)

Offline karolweksler

  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 3097
  • Pomógł? 223
Odp: Rozliczenie przyjęć w trybie pilnym
« Odpowiedź #9 dnia: Września 17, 2023, 22:45:21 pm »
@09061303 patrzę na ten temat tak samo jak Ty. Wg mnie jeżeli istnieje ruch w kategorii "oczekujący" to w kategorii "przyjęty na bieżąco" nie może nikogo być (chyba, że np. pilne skierowanie lub inne względy medyczne opisane w powodzie przyjęcia, a nie wciskanie kolegów po znajomości). Jakbym pracował w NFZ to byłaby to pierwsza rzecz, której szukałbym analizując harmonogramy.
Jak przyjąć znajomego? Nie wpisywać w harmonogram. Nie wyjdzie na wydruku harmonogramu przyjęć. Do XML SWIAD i tak nie pójdzie nikt spoza kategorii "oczekujący". Nie będzie się rzucać w oczy jako osoba przyjęta na bieżąco podczas gdy są kolejki. W razie kontroli na wydruku harmonogramu tego nie będzie, ale NFZ ma wiele innych możliwości, aby dostrzec problem (np. porównując ilość przyjęć we wszystkich kategoriach z tym co jest w raporcie SWIAD). Do tej pory nie widziałem, aby NFZ to czynił, ale to nie oznacza, że nie zacznie tego robić.
« Ostatnia zmiana: Września 17, 2023, 22:48:40 pm wysłana przez karolweksler »

 

* Szukaj


* Kto jest on-line

  • Kropka Gości: 122
  • Kropka Ukrytych: 0
  • Kropka Użytkowników: 8
  • Kropka Użytkownicy online:

Reklama

* Aktywni

Paweł Paweł
9330 Wiadomości
mpi
3356 Wiadomości
PiotrSz
3280 Wiadomości
Michał Michał
3183 Wiadomości
karolweksler
3097 Wiadomości
09061303
3040 Wiadomości
Edward_B Edward_B
2935 Wiadomości
Bartosz Bartosz
2375 Wiadomości
maciek777 maciek777
2200 Wiadomości
cilazapril cilazapril
1627 Wiadomości

Reklama

Reklama

Style:3: index (domyslny), Portal (default), Display (default).
Pod-szablony:8: init, html_above, body_above, portal_above, main, portal_below, body_below, html_below.
Pliki językowe:8: SPortal.english (domyslny), SPortal.polish-utf8 (domyslny), SPortal.english (domyslny), index+Modifications.english (domyslny), index+Modifications.polish-utf8 (domyslny), SPortal.polish-utf8 (domyslny), index.english (domyslny), index.polish-utf8 (domyslny).
Arkusze stylów:1: portal (default).
Uwzględnione pliki:15 - 738KB. (pokaż)
Użytych zapytań: 28.

[Pokaż zapytania]