Społecznościowe Forum Podstawowy Problem Świadczeniodawcy

Rozliczenia świadczeń => Problemy dotyczące wszyskich rodzajów świadczeń => Wątek zaczęty przez: obserwator w Czerwca 26, 2013, 20:26:17 pm

Tytuł: Porada lekarska udzielana telefonicznie
Wiadomość wysłana przez: obserwator w Czerwca 26, 2013, 20:26:17 pm
Na podstawie zapisów Zarządzenia nr 21/2013/DSOZ Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia
23 kwietnia 2013 roku w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów o udzielanie
świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju: Podstawowa Opieka Zdrowotna w zakresie nocnej
i świątecznej opieki zdrowotnej, świadczeniodawcy zobowiązani są do przekazywania w formie
elektronicznej Oddziałowi Funduszu za pomocą komunikatu XML typu ?SWIAD? porady lekarskiej
udzielonej telefonicznie kod świadczenia wg NFZ - 5.01.00.0000115.


Czy ktoś z was wpisuje te porady do swoich programów?
Świadczenie typu SWIAD wymaga sprawdzenia danych w systemie EWUŚ.
Pytam ponieważ czy podanie danych osobowych przez telefon w tym numeru PESEL nie łamie ustawy o ochronie danych osobowych?
Jak lekarz ma przez telefon zweryfikować podane przez pacjenta dane z dokumentem ? Jak sprawdzić czy rozmawiamy z tą osobą?
Co zrobić w przypadku negatywnej weryfikacji? Kto ma napisać oświadczenie?
Jak przez telefon rozpoznać jednostkę chorobową?
Jak przez telefon rozpoznać czy osoba nie dzwoni ze szpitala a więc czy nie będzie konfliktu świadczeń.

Mam dziwne wrażenie że ktoś na górze wcale nie pomyślał jak pisał rozporządzenie.
Tytuł: Odp: Porada lekarska udzielana telefonicznie
Wiadomość wysłana przez: Paweł w Czerwca 26, 2013, 21:09:31 pm
Myślę, że te pytania to raczej trzeba skierować do funduszu :)
Osobiście nie mam styczności z nocną opieką.
Czy rachunek wystawia się na podstawie ryczałtu?
Czy wykazanie porady wpływa w jakikolwiek sposób na wysokość ryczałtu?
Tytuł: Odp: Porada lekarska udzielana telefonicznie
Wiadomość wysłana przez: Przemyslaw w Czerwca 26, 2013, 22:19:49 pm
Bardzo ciekawe pytania zadałeś, jak miałem styczność z nocną i świąteczną to nie wykazywało się tych świadczeń. Płacone było ryczałtem. Wtedy nie było ewuś.
Nie da się IMHO zweryfikować tożsamości pacjenta przez telefon.
Myślę, że musisz zadzwonić do NFZ. Lepiej nie do oddziału a do centrali.
Swoją drogą jak płacić mieliby to idealny pomysł do wyciągania kasy. Wystarczy poprosić znajomych, żeby dzwonili w nocy...  Dziwne ten rozporządzenie.
Pewnie Marcin jutro zadzwoni i się dowie  ;)

http://www.nil.org.pl/aktualnosci/stanowiska-prezydium-naczelnej-rady-lekarskiej-podjete-17-maja-2013-r.

"?2a) poradę lekarską udzielaną telefonicznie;?.
Uzasadnienie: porad udzielanych telefonicznie nie powinno się nazywać poradą lekarską, ponieważ sugeruje to, że pacjent był badany podmiotowo i przedmiotowo. Skoro jest to tylko porada przez telefon to nazywa powinna do tego faktu nawiązywać,"
Tytuł: Odp: Porada lekarska udzielana telefonicznie
Wiadomość wysłana przez: mpi w Czerwca 27, 2013, 07:41:32 am
Pewnie Marcin jutro zadzwoni i się dowie  ;)

ta, a później od Marcina nie chcą telefonów odbierać bo znowu ten maruda dzwoni... :) Całe szczęście że nie mam nocnej opieki, ale Przemek ma rację - dzwonić do Centrali.

"?2a) poradę lekarską udzielaną telefonicznie;?.
Uzasadnienie: porad udzielanych telefonicznie nie powinno się nazywać poradą lekarską, ponieważ sugeruje to, że pacjent był badany podmiotowo i przedmiotowo. Skoro jest to tylko porada przez telefon to nazywa powinna do tego faktu nawiązywać,"

Mogli jeszcze wspomnieć, że w zarządzeniu dotyczącym POZ jest jako porada lekarska sama ordynacja leków. W tym przypadku też nie ma badania przedmiotowego i podmiotowego.
Tytuł: Odp: Porada lekarska udzielana telefonicznie
Wiadomość wysłana przez: obserwator w Czerwca 27, 2013, 07:44:35 am
W dalszym ciągu jest ryczałt. Oddział NFZ powiedział że mam wpisywać tak jak jest w komunikacie i tyle nie docierały w ogóle do Pani żadne kwestie kontrowersyjne. Centrala kazała czekać na sprawdzenie tych pytań.

Najprościej by było jakby te porady były sprawozdawane zbiorczo i po problemie.
Tytuł: Odp: Porada lekarska udzielana telefonicznie
Wiadomość wysłana przez: J.S. w Czerwca 27, 2013, 07:50:10 am
U nas w nocnej wykazujemy normalnie jak każdą inna poradę. Nie rozumiem w czym problem?
Tytuł: Odp: Porada lekarska udzielana telefonicznie
Wiadomość wysłana przez: Paweł w Czerwca 27, 2013, 08:06:07 am
Problem jest zawarty w pytaniach w pierwszym poście.
Tytuł: Odp: Porada lekarska udzielana telefonicznie
Wiadomość wysłana przez: mpi w Czerwca 27, 2013, 08:10:51 am
(...)Nie rozumiem w czym problem?

ugryzę się w język i zamilknę  :P


Centrala kazała czekać na sprawdzenie tych pytań.

Lepiej poczekać i uzyskać pewniejszą odpowiedź niż z oddziału. Ja tam jak bym był tym bardzo zainteresowany poszedłbym jeszcze dalej. Wystąpiłbym do GIODO z pytaniem i uzyskaną odpowiedź przedstawił w NFZ.
Tytuł: Odp: Porada lekarska udzielana telefonicznie
Wiadomość wysłana przez: J.S. w Czerwca 27, 2013, 08:50:08 am
Tak Marcinku ugryź się w język i zamilcz. :P
Robicie problem z niczego. Skoro i tak płacą ryczałtem wiec jeśli masz sprawdzenie w EWUŚ to wpisujesz. Sporadyczne przypadki gdy jest pacjent nieubezpieczony darujesz sobie. Najważniejsze, że masz jednorazową kartę porady i umieszczasz fakt w rejestrze porad telefonicznym, który jest w pierwszej kolejności sprawdzany przez pracowników NFZ podczas kontroli (tak było u nas).
Tytuł: Odp: Porada lekarska udzielana telefonicznie
Wiadomość wysłana przez: mpi w Czerwca 27, 2013, 10:23:56 am
Drogi Jareczku. Myślę, że Cię przekonałem o słusznych wątpliwościach obserwatora.
Innym też napiszę - Ustawa o świadczeniach zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych wyraźnie mówi, że przed udzieleniem świadczenia należy zweryfikować tożsamość pacjenta oraz potwierdzić jego uprawnienia do świadczeń. Przez telefon nie zweryfikujemy jego tożsamości a jeśli dodatkowo w ewuś pojawi się na czerwono to nie mamy możliwości potwierdzenia jego uprawnień do świadczeń. Pomijam fakt podawania nieprawdziwych danych itd...
Rejestr rejestrem a zgodność postępowania z ustawą to druga sprawa.
Tytuł: Odp: Porada lekarska udzielana telefonicznie
Wiadomość wysłana przez: J.S. w Czerwca 27, 2013, 10:27:13 am
A jak postąpisz z osobą, która wyświetli Ci się na czerwono? Odmówisz udzielenia porady telefonicznej? W kontekście ostatniej nagonki medialnej na opiekę nocna to pewna wizyta smutnych pań z oddziału i kara nie mówiąc już o negatywnym szumie medialnym.
Tytuł: Odp: Porada lekarska udzielana telefonicznie
Wiadomość wysłana przez: Paweł w Czerwca 27, 2013, 10:38:34 am
A do tego jeszcze jak sie zdenerwujesz to zasadzisz kopala kontrolującym i pozamiatane :)
Tytuł: Odp: Porada lekarska udzielana telefonicznie
Wiadomość wysłana przez: mpi w Czerwca 27, 2013, 10:40:23 am
Nie wiem jak bym postąpił bo nie mam nocnej opieki. Tzn wiem :) Poczekałbym te kilka dni na odpowiedź z Centrali jaką zapewne przedstawi nam tutaj obserwator. A może jeszcze spróbowałbym się dowiedzieć w Ministerstwie Zdrowia bo rozporządzenie w sprawie świadczeń gwarantowanych które wspomina o poradzie telefonicznej pochodzi w końcu od nich?

A do tego jeszcze jak sie zdenerwujesz to zasadzisz kopala kontrolującym i pozamiatane :)

A kolega Jarek to właśnie z tych nerwowych  :D
Tytuł: Odp: Porada lekarska udzielana telefonicznie
Wiadomość wysłana przez: J.S. w Czerwca 27, 2013, 10:47:56 am
Pacjent potrzebujący porady też by poczekał pare dni? ciekawe.
Tak ja z tych nerwowych. Muszę nieźle trzymać nerwy na wodzy podczas wizytacji i kontroli.
Tytuł: Odp: Porada lekarska udzielana telefonicznie
Wiadomość wysłana przez: Michał w Czerwca 27, 2013, 10:51:46 am
J.S. to jak Ty postępujesz a to jak powinno się postępować to dwie różne kwestie. Obserwator zwrócił uwagę na problem, który wszyscy prócz Ciebie zdają się dostrzegać i każdy z nas jest zainteresowany odpowiedzią jaką uzyska z NFZ na słusznie zadane pytania (nawet jeżeli akurat tym zakresem świadczeń się nie zajmujemy).
Nie rozumiem czemu zawsze musisz się czepiać?
Tytuł: Odp: Porada lekarska udzielana telefonicznie
Wiadomość wysłana przez: mpi w Czerwca 27, 2013, 11:06:39 am
Jarek - tu nie chodzi o to żeby pacjent czekał. Wszyscy dobrze wiemy że zdarzają się przypadki pacjentów nieuprawnionych których lekarze i tak przyjmują - właśnie ze względu na to żeby później nie odpowiadać za jakieś nieszczęście. I pacjentowi potrzebującemu porady nie tylko Wy ale i u obserwatora na pewno jej udzielą.
Chodzi o to, żeby postępowanie w takich przypadkach było oparte na jakimkolwiek przepisie. Bo póki co porady telefoniczne są tylko wzmianką w rozporządzeniu i zarządzeniu a nie ma nic jak w takich przypadkach postępować.

Ale już dajmy spokój. Poczekajmy na to co ustali obserwator.

EDIT:
A jak zadzwonię do Was (w końcu w nocy jestem Waszym pacjentem) i telefonicznie poproszę o receptę (skoro jest to porada lekarska telefoniczna) to lekarz mi wypisze i prześle pocztą? ;) Nie ma nigdzie definicji porady lekarskiej telefonicznej więc skąd wiesz co wchodzi w jej zakres? Ale może o tym już telefonicznie pokonwersujemy :)
Tytuł: Odp: Porada lekarska udzielana telefonicznie
Wiadomość wysłana przez: J.S. w Czerwca 27, 2013, 11:18:35 am
Michał
Ja się nie czepiam. Ostatnie moja wypowiedź był pytaniem do Marcina co zrobić z takim pacjentem. Czy udzielić mu porady mimo tego, ze jest nie uprawniony  czy też go odesłać. Skoro to jest forum PPSa to chyba mogę pytania zadawać?
Tytuł: Odp: Porada lekarska udzielana telefonicznie
Wiadomość wysłana przez: J.S. w Czerwca 27, 2013, 11:21:58 am
Marcin
Wiesz dobrze, ze telefonicznie w opiece nocnej nie wystawiamy recept wiec się nie czepiaj. Jeżeli zachodzi taka potrzeba to do pacjenta jedzie zespół wyjazdowy i wystawia mu receptę.
Widzę, że zaczyna się nagonka na mnie. Spoko przyjmę wszystko na klate ;D
Tytuł: Odp: Porada lekarska udzielana telefonicznie
Wiadomość wysłana przez: Paweł w Czerwca 27, 2013, 11:24:50 am
(http://imageshack.us/a/img853/338/popcornz.gif)
Tytuł: Odp: Porada lekarska udzielana telefonicznie
Wiadomość wysłana przez: mpi w Czerwca 27, 2013, 11:25:41 am
Nagonka na Ciebie? No nie przesadzaj i nie dodawaj sobie... na nagonkę trzeba zasłużyć... czymś się wykazać... :)
Dobra koniec.
Kurcze po takich emocjach aż bym do MZ zadzwonił :) ale do którego departamentu? http://www.mz.gov.pl/wwwmz/index?mr=m11&ms=1&ml=pl&mi=9&mx=0&ma=179
Tytuł: Odp: Porada lekarska udzielana telefonicznie
Wiadomość wysłana przez: J.S. w Czerwca 27, 2013, 11:34:55 am
Cóż marcinku - w końcu jestem Twoim uczniem ;D A to zobowiązuje.
Tytuł: Odp: Porada lekarska udzielana telefonicznie
Wiadomość wysłana przez: rwaligora w Czerwca 27, 2013, 11:43:48 am
Komunikat 21/2013/DSOZ jest od Departament Świadczeń Opieki Zdrowotnej. Więc tam raczej trzeba kierować takie zapytania
Tytuł: Odp: Porada lekarska udzielana telefonicznie
Wiadomość wysłana przez: mpi w Czerwca 27, 2013, 12:35:30 pm
Cóż marcinku - w końcu jestem Twoim uczniem ;D A to zobowiązuje.

dwójkowiczem  :P  :D

Komunikat 21/2013/DSOZ jest od Departament Świadczeń Opieki Zdrowotnej. Więc tam raczej trzeba kierować takie zapytania

Raczej nie komunikat tylko zarządzenie. I Ty piszesz o zarządzeniu Prezesa NFZ a ja o Rozporządzeniu Ministra Zdrowia (w sprawie świadczeń gwarantowanych w POZ) a to są dwie różne instytucje a więc i departamenty inne ;)

Tytuł: Odp: Porada lekarska udzielana telefonicznie
Wiadomość wysłana przez: J.S. w Czerwca 27, 2013, 12:43:20 pm
Do dwójkowicza byś nie dzwonił :D
Tytuł: Odp: Porada lekarska udzielana telefonicznie
Wiadomość wysłana przez: Sławek16 w Sierpnia 14, 2013, 15:27:11 pm
Pytanko mam.

Siadam właśnie do rozliczenia NPL przez import z EXCELA i zatrzymałem się na Ministerialnym Kodzie Świadczenia. Jaki kod wybieracie podczas wpisywania do PPSa ? Nigdzie nie znalazłem jaki kod jest wymagany, a NFZ oczywiście nie wie o czym do nich mówię !

Pozdro.
Style:2: Portal (default), Printpage (default).
Pod-szablony:4: init, print_above, main, print_below.
Pliki językowe:6: SPortal.english (domyslny), SPortal.polish-utf8 (domyslny), SPortal.english (domyslny), index+Modifications.english (domyslny), index+Modifications.polish-utf8 (domyslny), SPortal.polish-utf8 (domyslny).
Arkusze stylów:1: portal (default).
Uwzględnione pliki:13 - 634KB. (pokaż)
Użytych zapytań: 13.

[Pokaż zapytania]