collapse

Reklama


Autor Wątek: Utracona baza a ponowne wpisanie danych, czy się zdubluja?  (Przeczytany 4905 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline ded

  • Początkujący
  • *
  • Wiadomości: 51
  • Pomógł? 1
    • Uslugi informatyczne Ciechanów
Utracona baza a ponowne wpisanie danych, czy się zdubluja?
« dnia: Października 26, 2017, 06:24:25 am »
Jakiś czas temu ransomware zaszyfrowal nam bazę danych. W efekcie utracilismy wrzesień i część października. Pracownicy chcą to wpisać od nowa. Z tego co się dowiedziałem o ile nie będziemy korygować września to można go nie wpisywać, bo z niego się już rozliczylismy. Październik chcieliśmy wprowadzić od początku, ale ktoś mi mówił że coś tam się zdubluje i też będzie źle. Jestem informatykiem z doskoku i zajmowałem się zawsze czysto techniczną stroną, nie bardzo rozumiem zasadę działania programu, rozliczeń i sprawozdawczości. Dostaję też sprzeczne informacje od różnych osób na temat tego co teraz powinniśmy zrobić. We wrześniu były jakieś "nadmiarowe" usługi, które miały niby przeskoczyć na październik. Czy to jakoś rzutuje na potrzebę odtworzenia tych danych? Ja już nie wiem logo mam zapytać, bo osoby decyzyjne jak widać nie satysfakcjonuje stanowisko kamsoftu i proszą żebym dążył temat dalej. Podpowiecie coś?

Offline lukaszpps

  • Zaawansowany
  • **
  • Wiadomości: 99
  • Pomógł? 4
Odp: Utracona baza a ponowne wpisanie danych, czy się zdubluja?
« Odpowiedź #1 dnia: Października 26, 2017, 07:26:47 am »
Hmm dla Twojego świętego spokoju zastosowałbym się do rad Kamsoftu, temat odzyskiwania bazy był już kilka razy poruszany na forum ale niestety bez zrozumienia "zasad działania programu, rozliczeń i sprawozdawczości." nie da się poprawnie odzyskać bazy.

Offline ded

  • Początkujący
  • *
  • Wiadomości: 51
  • Pomógł? 1
    • Uslugi informatyczne Ciechanów
Odp: Utracona baza a ponowne wpisanie danych, czy się zdubluja?
« Odpowiedź #2 dnia: Października 26, 2017, 07:59:55 am »
Akurat wpisywał będzie to ktoś inny, panie które pracują na tym programie. Ode mnie oczekują jednak podjęcia decyzji a jestem niemal pewien, że na koniec miesiąca wystąpi jakiś problem w związku z utraconymi danymi. One to nawet by chciały to wszystko wklepywać, ale ja im powiedziałem to co mi powiedział kamsoft (chyba najpewniejsze źródło). Szczerze mówiąc to u Was szukam jakiegoś potwierdzenia, bo mi kazali dzwonić do NFZ juz... Co oni mogą mi o obsłudze tego programu powiedzieć? No ale każdy chce mieć "czyste sumienie", czy raczej kryć swój tyłek jak będą ewentualne problemy.

Offline bart

  • Sponsorzy Forum
  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 1500
  • Pomógł? 117
  • Dolnośląski OW
Odp: Utracona baza a ponowne wpisanie danych, czy się zdubluja?
« Odpowiedź #3 dnia: Października 26, 2017, 09:09:39 am »
Każde świadczenie wpisane w programie (posiadającym unikalny nr instalacji) otrzymuje swój unikalny identyfikator zestawu świadczeń. Kolejne świadczenia otrzymują kolejne numery z licznika (sequence) w bazie.

Za pomocą tych numerów świadczenie jest identyfikowane po stronie NFZ.

Jeśli teraz cofniecie się z numeracją o np. miesiąc to program nada kolejne identyfikatory, które na 100% zdublują te, które już zostały wysłane do NFZ
i wrócą błędy.

Pozostaje albo próba odtworzenia utraconych danych z plików raportów z NFZ, lub wystąpienie o nowy numer instalacji do OW i dokończenie roku na nowym numerze instalacji (oczywiście na dodatkowej instalacji PPS).
   

Offline maciejj

  • Sponsorzy Forum
  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 600
  • Pomógł? 65
  • Wielkopolski OW NFZ
Odp: Utracona baza a ponowne wpisanie danych, czy się zdubluja?
« Odpowiedź #4 dnia: Października 26, 2017, 09:52:06 am »
Porównaj w PPS i na SZOI jakich brakuje Ci w PPS raportów, które wysłałeś z bazy przed odtworzeniem. Napisz do NFZ wniosek o udostępnienie danych z tych SWX. Zaimportuj je w module serwis. Wpisz to, co było w PPS po wysłaniu ostatniego SWX. Zaimportuj ew. brakujące żądania rozliczenia i wystaw sobie z nich faktury. Masz komplet danych (jedynie czego może brakować, to danych osobowych NOWYCH pacjentów, będzie tylko pesel).

Offline ded

  • Początkujący
  • *
  • Wiadomości: 51
  • Pomógł? 1
    • Uslugi informatyczne Ciechanów
Odp: Utracona baza a ponowne wpisanie danych, czy się zdubluja?
« Odpowiedź #5 dnia: Października 26, 2017, 10:19:12 am »
Dziękuję, o taką odpowiedź mi chodziło. Szkoda że w kamsofcie mi tego nie powiedzieli.

Offline ded

  • Początkujący
  • *
  • Wiadomości: 51
  • Pomógł? 1
    • Uslugi informatyczne Ciechanów
Odp: Utracona baza a ponowne wpisanie danych, czy się zdubluja?
« Odpowiedź #6 dnia: Listopada 07, 2017, 14:24:54 pm »
Ponieważ NFZ fatalnie zwleka z udostępnieniem nam SWX pracownicy zaczęli wpisywać kolejne świadczenia. Oczywiście wszystkie wróciły odrzucone a SWX jeszcze nie mamy. Czy jak je dostaniemy jest jakaś opcja aby "przesunąć" numerację w bazie ręcznie i importować świadczenia z SWX, które otrzymamy? Czy tylko skasowanie tego co wprowadziliśmy od awarii, import i ponowne wpisywanie? Pracownicy trochę się pospieszyli z tym wpisywaniem, ale dostawaliśmy sprzeczne informacje z Kamsoft, NFZ i od niezależnych serwisantów na temat tego co mamy teraz zrobić. Ogólnie jestem mega zły na to wszystko, bo znowu będzie pewnie kupa roboty. Podpowiedzcie mi jak wybrnąć z tego? Obecnie wygląda to chyba tak:
Straciliśmy wrzesień i połowę października
Wprowadzaliśmy nowe świadczenia, pracownicy dopisali też w międzyczasie ten brakujący początek października. Musimy coś zrobić bo okazuje się że nie mam znikąd pomocy i konkretnego rozwiązania a sam NFZ nie udostępnił nam SWX puki co. Mają to zrobić na płycie ale jeszcze nie ma decyzji, wiec pewnie w najlepszym przypadku za tydzień. Normalnie jakaś katastrofa.

Offline bart

  • Sponsorzy Forum
  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 1500
  • Pomógł? 117
  • Dolnośląski OW
Odp: Utracona baza a ponowne wpisanie danych, czy się zdubluja?
« Odpowiedź #7 dnia: Listopada 07, 2017, 15:35:12 pm »
Nie obraź się, ale zastanawiam się po co tu zadajesz pytania jak i tak robicie "swoje"
mimo otrzymania możliwie konkretnej odpowiedzi co zrobić należało.

Nie ma "magicznych" opcji przesuwających numerację.

Można ewentualnie wyeksportować to, co zostało teraz wpisane, usunąć identyfikatory i ponownie zaimportować (po odtworzeniu bazy i zaczytaniu SWX-ów)

Plan "B:" to pozyskanie nowego id instalacji , osobna instalka PPS-a i wprowadzenie wszystkiego co brakuje .

Offline ded

  • Początkujący
  • *
  • Wiadomości: 51
  • Pomógł? 1
    • Uslugi informatyczne Ciechanów
Odp: Utracona baza a ponowne wpisanie danych, czy się zdubluja?
« Odpowiedź #8 dnia: Listopada 07, 2017, 16:05:03 pm »
Nie obrażam się, wiem jak to z boku wygląda. Ja jestem informatykiem z doskoku, nie znam tego programu, mam zapewnić jedynie aby działał. Niestety jak wystąpił problem z bazą to pracownicy, dyrekcja i księgowa próbowali uskuteczniać pomysły na własną rękę. Ja im też nie powiem, żeby czekać na SWX, bo sam widzisz ile to trwa. Nie chcę się usprawiedliwiać ale support tego programu leźy tak bardzo, że jak by nie forum to bym sobie chyba nie dał rady. Każdy mówi co innego...

Pierwsza wersja to chyba mniej roboty, mam backup bazy więc powinno wszystko pójść gładko. Dziękuję jeszcze raz.


Offline 09061303

  • Global Moderator
  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 3079
  • Pomógł? 325
  • Podkarpacki OW
Odp: Utracona baza a ponowne wpisanie danych, czy się zdubluja?
« Odpowiedź #9 dnia: Listopada 07, 2017, 17:15:28 pm »
Zgadzam się z Bartem - tutaj na własną rękę jak się nie zna mechanizmów rozliczeń można więcej zaszkodzić niż pomóc, a pośpiech szkodzi.
Zwykle NFZ nie robił w tym temacie problemów, ale jak tak jest, to jakieś zwiększanie liczników, sekwencji, generatorów to niekonicznie dobra droga. Można coś przeoczyć i rozsypać późniejszy import SWXów.

W planie A Barta pozostaje pytanie jak usunąć identyfikatory - oczywiście da się, ale dalej jest to kombinacja.
Plan B brzmi mniej awaryjnie - może więcej roboty, ale jedzie się do przodu, a ze starą instalacją zostaje do wyrównania stanu z NFZ, a później do ewentualnych korekt.
Kilka razy już niestety przechodziłem tę ścieżkę z przychodniami i mniej ich to czasem kosztowałoby jakby wcześniej się odezwały - później było więcej odkręcania i więcej to kosztowało włącznie z opóźnieniami w rozliczeniach.
Kliknij pomógł, jeślim pomógł :-)

Offline bart

  • Sponsorzy Forum
  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 1500
  • Pomógł? 117
  • Dolnośląski OW
Odp: Utracona baza a ponowne wpisanie danych, czy się zdubluja?
« Odpowiedź #10 dnia: Listopada 07, 2017, 20:41:09 pm »
<..>
W planie A Barta pozostaje pytanie jak usunąć identyfikatory - oczywiście da się, ale dalej jest to kombinacja.
<..>
Tu miałem na myśli eksport do xls i tam usunięcie identyfikatorów z pierwszych kolumn.
Ocali to przynajmniej dane już wpisywane i umożliwi ich re-import do starej bazy ( po uzupełnieniu danych z SWX)
lub do tej nowej z planu "B" 
« Ostatnia zmiana: Listopada 07, 2017, 20:43:12 pm wysłana przez bart »

Offline 09061303

  • Global Moderator
  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 3079
  • Pomógł? 325
  • Podkarpacki OW
Odp: Utracona baza a ponowne wpisanie danych, czy się zdubluja?
« Odpowiedź #11 dnia: Listopada 07, 2017, 20:43:38 pm »
A to to tak... ja za daleko już myślałem :)
Kliknij pomógł, jeślim pomógł :-)

Offline ded

  • Początkujący
  • *
  • Wiadomości: 51
  • Pomógł? 1
    • Uslugi informatyczne Ciechanów
Odp: Utracona baza a ponowne wpisanie danych, czy się zdubluja?
« Odpowiedź #12 dnia: Listopada 16, 2017, 11:53:09 am »
Dzwoniłem dziś do Kamsoftu bo wreszcie mamy SWXy. Oni utrzymują taką wersję:
Na nowej instalacji importujemy sobie SWXy i tego nie ruszamy jeśli nie będzie potrzeby (jakaś kontrola, korekty).
Na obecnej kasujemy wszystko co było wprowadzone od momentu awarii  i wprowadzamy od nowa. Jeśli chcemy uniknąć wklikiwania to musimy zakupić "import ambulatoryjny" za 400 zł i wtedy eksportować i następnie importować te świadczenia.
Na jednej bazie się tego ponoć nie da zrobić. Czy ktoś może mi to potwierdzić bo ja już nic nie rozumiem.
Czy da się to jednak jakoś zrobić w ramach jednej bazy danych? Jeśli nie, czy eksport a potem import tego samego załatwi mi sprawę? Przecież taka operacja w sumie nic nie zmieni- mówię to na podstawie moich doświadczeń z bazami danych, nie z tym programem.
Czy da się to jakoś zrobić bez kupowania importu ambulatoryjnego? Ja na to jestem za krótki, ale może jest sposób i warto zapłacić i dać komuś dostęp do bazy kto jakoś to opanuje? Jest ktoś taki na forum? Kupowanie tego modułu importu tylko na jeden raz to trochę marnowanie kasy. Przepraszam, że Was męczę ale nie do końca to rozumiem a gdzie nie zapytam to dostaję inną odpowiedź. Nie stać nas też na kosztowne eksperymenty związane z wyprostowaniem tej sytuacji.

Offline Profesor Wilczur

  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 862
  • Pomógł? 81
  • W-M OW NFZ
Odp: Utracona baza a ponowne wpisanie danych, czy się zdubluja?
« Odpowiedź #13 dnia: Listopada 16, 2017, 12:25:07 pm »
Mam zerowe doświadczenie z odtwarzaniem z swx, więc "nie znam się, ale się wypowiem".

Radziłbym ściśle przestrzegać zaleceń producenta. Wątpię, by ktoś się podjął ratowania sytuacji za mniej, niż kosztuje opcja importu z csv.

Na przyszłość - backup, backup i jeszcze raz backup.

Offline 09061303

  • Global Moderator
  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 3079
  • Pomógł? 325
  • Podkarpacki OW
Odp: Utracona baza a ponowne wpisanie danych, czy się zdubluja?
« Odpowiedź #14 dnia: Listopada 16, 2017, 17:55:43 pm »
Czy masz bazę ze stanem sprzed wprowadzania danych po awarii? Tą, na której już macie coś wprowadzone, to bym położył sobie całkiem z boku i jak coś to zaczął bawić się SWXami na wersji, o którą pytam.
Licencja na import tylko i wyłącznie przyspieszy Ci wprowadzenie (przeniesienie) danych wprowadzonych do bazy poawaryjnej, nie rozwiąże innych problemów. Zależy ile tych świadczeń jest - jak nie za dużo, to raczej nie ma sensu kupować.
Cytuj
Na nowej instalacji importujemy sobie SWXy i tego nie ruszamy jeśli nie będzie potrzeby (jakaś kontrola, korekty).
Na obecnej kasujemy wszystko co było wprowadzone od momentu awarii  i wprowadzamy od nowa (...)
Trochę tego nie kupuję, konkretnie drugiej części - jaka jest gwarancja, że wpisując od nowa po usunięciu wyskoczymy z identyfikatorami na numeru > niż najwyższy wysłany do NFZ. Wg mnie żadna.
Wydaje się, że na jednej bazie temat jest do zrobienia, ale bez dostępu do niej, swxów z NFZ (czasem na szoia przydaje się też wejść dla porównania) i posprawdzania kilku rzeczy nie da się powiedzieć nic.

Jeszcze jedna sprawa - trzeba wziąć pod uwagę weryfikacje uprawnień zapewne odpalone na pacjentach na bazie po awarii. To już jednak dałoby się ogarnąć.
Kliknij pomógł, jeślim pomógł :-)

 

* Szukaj


* Kto jest on-line

  • Kropka Gości: 580
  • Kropka Ukrytych: 0
  • Kropka Użytkowników: 0

Nie ma żadnego użytkownika on-line.

Reklama

* Aktywni

Paweł Paweł
9409 Wiadomości
mpi
3356 Wiadomości
PiotrSz
3285 Wiadomości
Michał Michał
3191 Wiadomości
karolweksler
3153 Wiadomości
09061303
3079 Wiadomości
Edward_B Edward_B
2968 Wiadomości
Bartosz Bartosz
2375 Wiadomości
maciek777 maciek777
2201 Wiadomości
cilazapril cilazapril
1634 Wiadomości

Reklama

Reklama

Style:3: index (domyslny), Portal (default), Display (default).
Pod-szablony:8: init, html_above, body_above, portal_above, main, portal_below, body_below, html_below.
Pliki językowe:8: SPortal.english (domyslny), SPortal.polish-utf8 (domyslny), SPortal.english (domyslny), index+Modifications.english (domyslny), index+Modifications.polish-utf8 (domyslny), SPortal.polish-utf8 (domyslny), index.english (domyslny), index.polish-utf8 (domyslny).
Arkusze stylów:1: portal (default).
Uwzględnione pliki:15 - 738KB. (pokaż)
Użytych zapytań: 28.

[Pokaż zapytania]