Komunikat MOW NFZ z dziś:
Szanowni Państwo,
w odpowiedzi na liczne pytania dotyczące realizacji świadczeń w rodzaju ambulatoryjna opieka specjalistyczna (AOS) w trybie teleporad z wykorzystaniem systemów teleinformatycznych, po zniesieniu stanu zagrożenia epidemicznego, Małopolski Oddział Narodowego Funduszu Zdrowia w Krakowie przesyła poniżej szczegółowe stanowisko Centrali NFZ w przedmiotowej sprawie.
Tytułem wstępu należy podkreślić, że do określonej poradni specjalistycznej (AOS) kierowani są pacjenci, których choroba ma cięższy przebieg lub dołączyły się powikłania czy też wymagają przeprowadzenia bardziej zaawansowanej diagnostyki i leczenia wykraczającego poza zakres kompetencji i umiejętności lekarza podstawowej opieki zdrowotnej (POZ). To w gestii lekarza POZ pozostaje merytoryczna, medyczna ocena zasadności skierowania do danej poradni specjalistycznej. Lekarz wystawiający skierowanie podejmuje zatem decyzję o tym, czy pacjent z daną chorobą wymaga opieki specjalistycznej czy też może być dalej prowadzony przez lekarza rodzinnego. Oczywistym jest więc, że do podjęcia przez lekarza AOS decyzji diagnostyczno-terapeutycznej, szczególnie w odniesieniu do nowego pacjenta, ale również w kontekście nowego, dodatkowego schorzenia konieczne jest badanie podmiotowe i przedmiotowe, które nie jest możliwe do przeprowadzenia w trybie teleporady.
Na wniosek, prośbę pacjenta lub jego opiekuna prawnego wskazujemy na możliwość wykonywania i rozliczania porad specjalistycznych, realizowanych w ramach umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju ambulatoryjna opieka specjalistyczna, z wykorzystaniem systemów teleinformatycznych lub innych systemów łączności pod warunkiem zachowania łącznie poniższych wytycznych:
1. teleporada jest realizowana na wyraźny wniosek, prośbę pacjenta lub jego opiekuna prawnego, pod warunkiem, że ocena stanu zdrowia i zakres niezbędnych czynności do zrealizowania na rzecz pacjenta, nie wymaga osobistej obecności personelu medycznego; prośba pacjenta musi być odnotowana w dokumentacji medycznej;
2. teleporady mają zastosowanie w odniesieniu do świadczeń realizowanych na rzecz pacjentów kontynuujących opiekę w danej poradni specjalistycznej, zgodnie z ustalonym planem opieki i stanem klinicznym pacjenta;
3. teleporada odbywa się w podmiocie wykonującym działalność leczniczą, pod warunkiem zapewnienia dostępności personelu medycznego wymaganego do realizacji świadczeń w miejscu udzielania świadczeń, a zatem nie dopuszcza się możliwości wyodrębniania z harmonogramu przyjęć konkretnych dni tylko do realizacji teleporad;
4. teleporada ma zastosowanie w odniesieniu do świadczeń realizowanych w zakresach wymienionych w:
a) załączniku nr 1a, z wyłączeniem zakresów: 02.1604.001.02 świadczenia w zakresie leczenia zeza, 02.1616.001.02 świadczenia w zakresie logopedii, albo
b) załączniku nr 1c, z zastrzeżeniem obowiązku udzielania świadczeń zgodnie z zasadami określonymi w rozporządzeniu AOS [1]. Dodatkowo świadczenie realizowane w trybie teleporady nie może być jedyną poradą zrealizowaną w okresie 3 miesięcy warunkującą finansowanie świadczeń KAOS w oparciu o przepisy §17 zarządzenia AOS.
Reasumując, w chwili obecnej, teleporady w rodzaju AOS po zniesieniu stanu zagrożenia epidemicznego mogą być realizowane sporadycznie, na wyraźny wniosek pacjenta jako jego przywilej, tylko i wyłącznie w przypadku kontynuacji opieki nad pacjentem, pod warunkiem, że ocena stanu zdrowia i zakres niezbędnych czynności do zrealizowania na rzecz pacjenta, nie wymaga osobistej obecności personelu medycznego, z ciążącym na świadczeniodawcy obowiązku zachowania wysokiej jakości udzielanych świadczeń i bezpieczeństwa zdrowotnego pacjenta.