Szanowni Państwo,
Mazowiecki Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia informuje, że od 01 stycznia 2017 r. zostały wprowadzone rozwiązania systemowe mające na celu dokładniejszą weryfikację sprawozdawczości z zakresu list oczekujących.
Zawyżywszy na skalę wprowadzonych zmian i związanych z tym zgłaszanych przez Państwa wątpliwości co do zasad przekazywania raportów list oczekujących za dany miesiąc sprawozdawczy (raporty klx) oraz informacji o pierwszym wolnym terminie przedstawiamy przyjęte przez Centralę NFZ założenia dotyczące sprawozdawczości.
LISTY OCZEKUJĄCYCH ? raporty klx za dany miesiąc sprawozdawczy
1. Kryteria ustalenia obowiązku sprawozdawczego:
obowiązkowi sprawozdawczemu podlegają komórki oraz świadczenia wymienione w słownikach świadczeń XML,
obowiązkowi sprawozdawczemu podlegają komórki oraz świadczenia, na które świadczeniodawca posiada aktywną umowę.
2. Świadczeniodawca podlegający obowiązkowi sprawozdawczemu z zakresu list oczekujących, przekazuje dane sprawozdawcze do dnia 10-go następującego po miesiącu sprawozdawczym[1].
3. Ostateczna data przekazania raportów klx, do której świadczeniodawca ma obowiązek przekazać dane uwzględnia zgłoszone przerwy w udzielaniu świadczeń (np. urlopy, zwolnienia chorobowe):
Przykład
Świadczeniodawca, który zgłosił przerwę w udzielaniu świadczeń w okresie obejmujące dni od 01 do 09 dnia miesiąca następnego po miesiącu sprawozdawczym, ma obowiązek przekazać raport klx nie później niż do 2 dni roboczych po zakończeniu przerwy.
Przerwa zgłoszona od 01.02.2017 r. do 10.02.2017 r. ? ostateczny termin przekazania raportów klx do 12.02.2017r. Jednocześnie należy zwrócić uwagę, że dzień 12.02.2017 r. (niedziela) przypada na dzień ustawowo wolny od pracy[2], termin ten zostaje wydłużony do dnia 13.02.2017 r.
PIERWSZY WOLNY TERMIN
1. Kryteria ustalenia obowiązku sprawozdawczego:
obowiązkowi sprawozdawczemu podlegają komórki oraz świadczenia wymienione w słownikach świadczeń XML,
obowiązkowi sprawozdawczemu podlegają komórki oraz świadczenia, na które Świadczeniodawca posiada aktywną umowę.
Data przekazania danych o pierwszym wolnym terminie powinna przypadać na ostatni dzień roboczy w danym tygodniu wynikającym z harmonogramu pracy komórki/świadczenia i przekazana tego samego dnia lub w pierwszy dzień roboczy pracy komórki w następnym tygodniu.[3]
2. Przy przygotowaniu pierwszego wolnego terminu oraz jego przekazaniu istotne jest uwzględnienie zgłoszonego harmonogramu pracy danej komórki.
Przykład 1
Świadczeniodawca zgodnie ze zgłoszonym harmonogramem dla danej komórki pracuje we wtorki, środy i czwartki ? pierwszy wolny termin powinien być przygotowany na czwartek i przekazany w ten sam dzień lub we wtorek następnego tygodnia (wyjątkiem będzie zgłoszona przerwa w udzielaniu świadczeń ? szczegóły w pkt. 3).
Przykład 2
Świadczeniodawca zgodnie ze zgłoszonym harmonogramem dla danej komórki pracuje od poniedziałku do niedzieli ? pierwszy wolny termin powinien być przygotowany na niedzielę i przekazany w poniedziałek następnego tygodnia.
Przykład 3
Świadczeniodawca ma dwie różne komórki np. poradnie dermatologiczną i poradnie neurologiczną, dla których ustalono różny harmonogram pracy np.:
dla poradni dermatologicznej ustalono harmonogram pracy od poniedziałku do czwartku ? pierwszy wolny termin powinien być przygotowany na czwartek i przekazany w ten sam dzień lub w poniedziałek następnego tygodnia,
dla poradni neurologicznej ustalono harmonogram od wtorku do piątku - pierwszy wolny termin powinien być przygotowany na piątek i przekazany w ten sam dzień lub we wtorek następnego tygodnia.
3. Ostateczna data przekazania informacji o PWT w sytuacji zgłoszonej przerwy w udzielaniu świadczeń (np. urlopy, zwolnienia chorobowe) stanowi wyjątek opisany poniżej.
Opracowano przykład dla okresu sprawozdawczego od 06.02.2017 r. (poniedziałek) do 12.02.2017 r. (niedziela) uwzględniający opisane powyżej zasady przygotowania informacji o pierwszym wolnym terminie ze wskazaniem czy komórka podlega sprawozdawczości za wybrany tydzień w sytuacji zgłoszeni przerwy w udzielaniu świadczeń:
Przykład 1: wg harmonogramu pracy komórki w tym tygodniu (06.02.2017 r. do 12.02.2017 r.) nie ma dni roboczych ? nie podlega sprawozdawczości,
Przykład 2: wg harmonogramu pracy komórka pracuje 06.02.2017 (poniedziałek), 08.02.2017 r. (środa) oraz 10.02.2017 r. (piątek) i ma zgłoszoną przerwę od 10.02.2017r. do 10.02.2017r. ? nie podlega sprawozdawczości,
Przykład 3: wg harmonogramu pracy komórka pracuje 06.02.2017 (poniedziałek), 08.02.2017 r. (środa) oraz 10.02.2017 r. (piątek) i ma zgłoszoną przerwę od 06.02.2017r. do 09.02.2017r. ? podlega sprawozdawczości,
Przykład 4: Wg harmonogramu komórka pracuje od 06.02.2017 r. (poniedziałek) do 10.02.2017 r. (piątek) i nie ma zgłoszonych przerw w udzielaniu świadczenia ? podlega sprawozdawczości.
Zważywszy na fakt, iż zgłaszane przerwy w harmonogramie pracy mają ogromny wpływ na terminowość przekazywanej sprawozdawczości z zakresu list oczekujących, w szczególności na informację o pierwszym wolnym terminie (wprowadzone dane do systemu oddziału powodują automatyczną zmianę konfiguracji terminu przekazania sprawozdawczości). Świadczeniodawca zobowiązany jest do przekazywania każdorazowej informacji o przerwach w udzielaniu świadczeń.[4] Informacje o przerwie powinny mieć odzwierciedlenie w stosowym zgłoszeniu do umowy w SZOI.
Ewentualne pytania należy kierować na adres: kolejki@nfz-warszawa.pl
Data przekazania danych o pierwszym wolnym terminie powinna przypadać na ostatni dzień roboczy w danym tygodniu wynikającym z harmonogramu pracy komórki/świadczenia i przekazana tego samego dnia lub w pierwszy dzień roboczy pracy komórki w następnym tygodniu.[3]
Przykład 2: wg harmonogramu pracy komórka pracuje 06.02.2017 (poniedziałek), 08.02.2017 r. (środa) oraz 10.02.2017 r. (piątek) i ma zgłoszoną przerwę od 10.02.2017r. do 10.02.2017r. ? nie podlega sprawozdawczości,Nie trzeba w tej sytuacji wysłać PWT wg stanu na środę we środę lub w poniedziałek?
Mam wrażenie, że tutaj jest jakiś błąd?Tego nie doczytałem, ale wg mnie - kolejka z datą przygotowania środa wysłana maks do poniedziałku. Podkarpacki na takim stanowisku stoi.CytujPrzykład 2: wg harmonogramu pracy komórka pracuje 06.02.2017 (poniedziałek), 08.02.2017 r. (środa) oraz 10.02.2017 r. (piątek) i ma zgłoszoną przerwę od 10.02.2017r. do 10.02.2017r. ? nie podlega sprawozdawczości,Nie trzeba w tej sytuacji wysłać PWT wg stanu na środę we środę lub w poniedziałek?
W Podlaskim OW wysyłam kolejki wg takiego schematu:
za oodziały: w każdy piątek i poniedziałek (bo oddziłaly pracują 7dni)
za poradnie: w czwartek (jak pracuje do czwartku), piątek (jak pracuje do piatku), w poniedziałek (jak pracuje w sobotę - z datą sobotnią).
(...)
Kryterium "jakość - wyniki kontroli" jest spełnione, jeżeli nieprawidłowość dotyczy umowy realizowanej w dniu
złożenia oferty w ramach danego zakresu świadczeń i w ramach obszaru, którego dotyczy postępowanie, oraz została stwierdzona w postępowaniu kontrolnym zakończonym wystąpieniem pokontrolnym lub w trakcie monitorowania, o którym mowa w art. 107 ust. 5 pkt 12 ustawy o świadczeniach.
Brak ważnej pozytywnej opinii, o której mowa w art. 95d u st. 2 u stawy o świadczeniach - dotyczy podmiotu wykonującego działalność leczniczą lub jednostek lub komórek organizacyjnych przedsiębiorstwa podmiotu wykonującego działalność leczniczą utworzonych po dniu 29 czerwca 2016 r. lub inwestycji wszczętej po tym dniu, przy pomocy których mają być udzielane świadczenia opieki zdrowotnej objęte przedmiotem postępowania.
Tabela nr 2 ? LECZENIE STOMATOLOGICZNE ? CZĘŚĆ WSPÓLNA
Nieprzekazanie wymaganych informacji o pierwszym wolnym terminie udzielenia świadczenia, co najmniej za cztery okresy sprawozdawcze (tygodniowe) w okresie 12 miesięcy poprzedzających o 2 miesiące miesiąc obejmujący termin złożenia oferty, lub przekazanie informacji niezgodnych ze stanem faktycznym.
Niezasadne ordynowanie leków lub wyrobów medycznych, lub środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego ? tylko na podstawie kontroli.NFZ powinien pokazać problem w trakcie kontroli.
Tabela nr 2 ? LECZENIE STOMATOLOGICZNE ? CZĘŚĆ WSPÓLNA
Nieprzekazanie wymaganych informacji o pierwszym wolnym terminie udzielenia świadczenia, co najmniej za cztery okresy sprawozdawcze (tygodniowe) w okresie 12 miesięcy poprzedzających o 2 miesiące miesiąc obejmujący termin złożenia oferty, lub przekazanie informacji niezgodnych ze stanem faktycznym.
http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20160000192&min=1
4.39) Świadczeniodawcy przekazują dane, o których mowa:
1) w ust. 2 pkt 1 i 2 ? co miesiąc, nie później niż w terminie dziesięciu dni od zakończenia miesiąca;
2) w ust. 2 pkt 3 ? co najmniej raz w tygodniu; w przypadku przekazywania raz w tygodniu informacja powinna być sporządzona według stanu na ostatni dzień roboczy każdego tygodnia i przekazana najpóźniej następnego dnia roboczego od ostatniego dnia roboczego tygodnia.
http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20160001793&min=1
4. Świadczeniodawca przekazuje co najmniej raz w tygodniu oddziałowi wojewódzkiemu Funduszu właściwemu ze względu na miejsce udzielania świadczeń informację o pierwszym wolnym terminie udzielenia świadczenia.
@PiotrSz
To jedna z przychodni spod małopolskiego NFZ nie miała ostrzeżeń, ale dostała telefon z działu kolejek. Twoja wersja by wtedy nie przeszła.
Ale format XML jest taki sam co w przypadku SZOI? Jak robisz kolejkę to wprowadzasz datę przygotowania informacji. Wprowadzasz tam dzisiejszą datę, jeśli kolejka dotyczy ubiegłego tygodnia?
W takich przypadkach bardzo łatwo zastosować się do powiedzenia "daj mi człowieka a paragraf się znajdzie", a przecież chyba nie to i nam i Funduszowi chodzi? Przecież 99% świadczeniodawców chce wszystko robić prawidłowo, ale wciąż zmieniające się intrpretacje nie pozwalają na to.
Czy my mamy 1-2 razy w miesiącu dzwonić do każdego wydziału (kolejki, sprawozdawczość, recepty itd...) w NFZ z pytniem czy nie ma żadnych nowych interpretacji? Ale nawet jak są to co z przesłanymi danymi za poprzednie okresy?
Pytanie 21:Jak świadczeniodawca powinien określić pierwszy wolny termin udzielenia świadczenia w przypadku komórek organizacyjnych, w których świadczenia udzielane są przez kilku lekarzy tej samej specjalności, do których są różne czasy oczekiwania ?
Odpowiedź: Pierwszy wolny termin udzielenia świadczenia powinien być określany do komórki organizacyjnej, a nie do poszczególnych lekarzy. W przypadku kilku lekarzy udzielających tego samego zakresu świadczeń w ramach jednej komórki organizacyjnej pierwszy wolny termin udzielenia świadczenia do tej komórki organizacyjnej powinien odpowiadać pierwszemu wolnemu terminowi udzielenia świadczenia przez lekarza, do którego czas oczekiwania jest najkrótszy.
Pytanie 22: Jaki pierwszy wolny termin udzielenia świadczenia powinien sprawozdawać świadczeniodawca w przypadku komórek organizacyjnych, do których nie jest w stanie podać terminu z dokładnością do tygodnia np. według szacunku czas oczekiwania wynosi około 2 lat ?
Odpowiedź: Przy określaniu terminu z dokładnością do tygodnia należy podać datę odpowiadającą pierwszemu dniu tego tygodnia.
Pytanie 23: W jaki sposób świadczeniodawcy mają podawać pierwszy wolny termin na udzielenie świadczenia np. do oddziału chirurgii urazowo-ortopedycznej w którym pierwszy wolny termin na zabieg nadgarstka to dzień 10 sierpnia 2016 r., natomiast na zabieg ręki to dzień 12 października 2016 r. ?
Odpowiedź: Świadczeniodawca prowadzi listę oczekujących z dokładnością do komórki organizacyjnej, w której udzielane są świadczenia. W związku z tym pierwszy wolny termin udzielenia świadczenia powinien być określany do komórki organizacyjnej, a nie na poszczególne świadczenia w tym oddziale. Podawany pierwszy wolny termin do oddziału chirurgii urazowo-ortopedycznej powinien być możliwy do zaproponowania zarówno dla pacjenta, który zgłosił się na zabieg nadgarstka jak i na zabieg ręki na który kolejka jest dłuższa, jak i na który czas oczekiwania jest krótszy. W przedstawionym przykładzie powinien to być zatem 12 października 2016 r.
Pytanie 24: Jak powinien być określony pierwszy wolny termin udzielenia świadczenia w przypadku zdrowia psychicznego, w sytuacji gdy w poradni udzielane są świadczenia przez lekarza psychiatrę, psychologa i psychoterapeutę, do których jest różny czas oczekiwania ?
Pierwszy wolny termin udzielenia świadczenia powinien być określony do komórki organizacyjnej, a nie na poszczególne świadczenia w tej poradni (porada psychologa, psychiatry czy psychoterapeuty). Podawany pierwszy wolny termin do poradni zdrowia psychicznego powinien być możliwy do zaproponowania zarówno dla pacjenta, który zgłosił się do lekarza psychiatry, psychologa czy psychoterapeuty, na który kolejka jest dłuższa, jak i na który czas oczekiwania jest krótszy, tj. informacja o pierwszym wolnym terminie udzielenia świadczenia powinna odnosić się do wszystkich świadczeń realizowanych w danej komórce organizacyjnej. Świadczeniodawca powinien przekazywać pierwszy wolny termin do komórki organizacyjnej, który jest tożsamy z pierwszy wolnym terminem na świadczenia udzielane przez specjalistę, do którego na wizytę trzeba czekać najdłużej.
Pytanie 25: Świadczeniodawca realizuje świadczenia w 3 komórkach organizacyjnych, z różnym harmonogramem pracy np. w 2 komórkach organizacyjnych (poradni dermatologicznej i okulistycznej) świadczenia udzielane są od poniedziałku do piątku, natomiast w 1 komórce organizacyjnej (poradni położniczo-ginekologicznej) tylko w czwartki. Czy świadczeniodawca informacje o pierwszym wolnym terminie udzielenia świadczenia do poradni położniczo-ginekologicznej powinien określić wg stanu na czwartek i przekazać najpóźniej w następny czwartek, czy powinien przekazać stan na czwartek najpóźniej w poniedziałek ? Czy określając dni robocze należy odnosić się do konkretnego miejsca udzielania świadczeń, czy do dni roboczych świadczeniodawcy?Odpowiedź:Świadczeniodawca powinien określać i przesyłać do właściwego ze względu na miejsce udzielania świadczeń oddziału wojewódzkiego NFZ informacje o pierwszym wolnym terminie udzielenia świadczenia wg dni roboczych w odniesieniu do danego miejsca udzielania świadczeń. W przywołanym przykładzie świadczeniodawca ma obowiązek określać ww. informacje dla poradni położniczo-ginekologicznej wg stanu na czwartek i przekazać je najpóźniej w następny czwartek.
No dobra, i w moim OW poinstruowali mnie, że liczy się ostatni dzień roboczy komórki, ale do tej pory nie miałem żadnych błędów.
No i chyba ta definicja ostatniego dnia roboczego wynika z poprawek przez Kamsoft, gdyż odnoszę wrażenie że nie do końca jest zrozumiała.
Otrzymałem informację, że w przypadku pracy poradni wt,śr,cz wysyłam wg stanu na czwartek, ale najpóźniej w poniedziałek. Pytam się więc czym różni się dzień roboczy w przypadku stanu od dnia roboczego w przypadku wysyłki, ale dalej dostaję odpowiedź, że robię wg stanu na czwartek a wysyłam najpóźniej w poniedziałek...
Dodatkowo wg nich ten komunikat to jest tylko przykład: http://nfz-bydgoszcz.pl/artykul/95/1260/obowiazek-przekazywania-danych-o-pierwszym-wolnym-terminie-od-1-stycznia-2015-r-2015-01-02
W przykładach podaje się słowo "przykład" a tu wyraźnie wskazane są daty.
2) w ust. 2 pkt 3 ? co najmniej raz w tygodniu; w przypadku przekazywania raz w tygodniu informacja powinna być sporządzona według stanu na ostatni dzień roboczy każdego tygodnia i przekazana najpóźniej następnego dnia roboczego od ostatniego dnia roboczego tygodnia.