CSIOZ twierdzi, że pilotaż zakończył się we wrześniu.Cóż, nam tej informacji nie przekazali ;-)
CSIOZ twierdzi, że pilotaż zakończył się we wrześniu.Cóż, nam tej informacji nie przekazali ;-)
Jak można przystąpić do pilotażu e-skierowania?
Pilotaż e-skierowania zakończył się 30 września 2019 roku. Od tego momentu zaczęło się wdrożenie e-skierowania w całym kraju.
Poprzednio nie do końca był Pan zainteresowany moim zdaniem, ale jak widzę, oczekuje Pan na odpowiedź, a do dziś tu pusto, No więc pozwolę sobie głos zabrać, mam nadzieję, że nie uzna Pan to znów za niepotrzebne trącanie się przedstawiciela Kamsoftu w dyskusję na niezależnym forum.
Funkcja Pobierz eSkierowanie jest odblokowana wówczas, gdy włączymy w opcjach (moduł zlecenia, można też znaleźć to samo okienko w module Gabinet) używanie eSkierowań. Oczywiście, funkcja o którą Pan pyta, to pobranie skierowania wystawionego w innej jednostce. Wszystko to zostało opisane w biuletynie do wersji 2019.00.0.10/2019.00.0.11, biuletyny może Pan znaleźć pod przyciskiem INNE, gdyby Pan jeszcze tego nie odkrył. Oczywiście w kolejnych biuletynach są zawarte kolejne modyfikacje tej funkcjonalności. Biuletyny, które nas interesują, są w jednym pliku PDF więc łatwo będzie znaleźć wszystkie wystąpienia słowa eSkierowanie.
A odpowiadając poniekąd na pytanie, tak, są jednostki wystawiające eSkierowanie oraz jednostki eSkierowanie odbierające.
Tak, wytłumaczyłem to poprzednio. Cenimy rzeczowe, konstruktywne wypowiedzi ludzi z wiedzą. Po prostu nie mamy czasu na "lanie wody" i czasami pewnie wychodzi z nas - delikatnie mówiąc - niecierpliwość. Nie przepraszam.My, królowa?
No tak, opcje nie są mi obce i w pytaniu nie chodziło o przycisk.To o co Pan pytał pisząc, że przycisk jest nieaktywny? To, że eSkierowania - odbieranie oczywiście - działają było opisane w biuletynie, o którym Panu wspomniałem.
W zasadzie to normalny system z automatu powinien informować o tym, że dla pacjenta jest wystawione e-skierowanie.Że co? Skąd "normalny" system miałby się dowiedzieć, że pacjentowi X wystawiono skierowanie w placówce A? Tak, wiem, z P1. Ale to system w danej placówce musi zapytać P1 o skierowanie posługując się PESELEM pacjenta i PINEM skierowania lub pełnym jego numerem, zresztą tak samo jak pyta się system apteczny o eReceptę. Do tego musi się przedstawić i określi kto o to pyta, czyli np. jak poradnia. Jak więc miałby to "normalny" system zrobić i mając np. PINu pacjenta? Gdyby to tak miało działać, to zapewne powstałyby systemy które od razu codziennie sprawdzają i np. pobierają skierowania pacjentów, którzy są w ich bazach. Aby czasem pacjent nie mógł pójść do konkurencji. Pobranie skierowania a jego sprawdzenie to praktycznie to samo patrząc z punktu widzenie przekazywanych danych do P1. Więc NIE, żaden "normalny" system nie może poinformować o tym, że pacjent ma eSkierowanie, jeśli najpierw nie poinformuje sam pacjent o tym operatora przekazując mu PIN. Proszę pamiętać, pobrane przez jeden podmiot skierowanie (recepta) nie są już dostępne innym podmiotom stąd ta zabawa z PINEM.
Tak, wytłumaczyłem to poprzednio. Cenimy rzeczowe, konstruktywne wypowiedzi ludzi z wiedzą. Po prostu nie mamy czasu na "lanie wody" i czasami pewnie wychodzi z nas - delikatnie mówiąc - niecierpliwość. Nie przepraszam.My, królowa?
Pytałem o funkcję e-Skierowań cytuję: "Czy działa u was funkcja eSkierowań ?"No tak, opcje nie są mi obce i w pytaniu nie chodziło o przycisk.To o co Pan pytał pisząc, że przycisk jest nieaktywny? To, że eSkierowania - odbieranie oczywiście - działają było opisane w biuletynie, o którym Panu wspomniałem.
W zasadzie to normalny system z automatu powinien informować o tym, że dla pacjenta jest wystawione e-skierowanie.Że co? Skąd "normalny" system miałby się dowiedzieć, że pacjentowi X wystawiono skierowanie w placówce A? Tak, wiem, z P1. Ale to system w danej placówce musi zapytać P1 o skierowanie posługując się PESELEM pacjenta i PINEM skierowania lub pełnym jego numerem, zresztą tak samo jak pyta się system apteczny o eReceptę. Do tego musi się przedstawić i określi kto o to pyta, czyli np. jak poradnia. Jak więc miałby to "normalny" system zrobić i mając np. PINu pacjenta? Gdyby to tak miało działać, to zapewne powstałyby systemy które od razu codziennie sprawdzają i np. pobierają skierowania pacjentów, którzy są w ich bazach. Aby czasem pacjent nie mógł pójść do konkurencji. Pobranie skierowania a jego sprawdzenie to praktycznie to samo patrząc z punktu widzenie przekazywanych danych do P1. Więc NIE, żaden "normalny" system nie może poinformować o tym, że pacjent ma eSkierowanie, jeśli najpierw nie poinformuje sam pacjent o tym operatora przekazując mu PIN. Proszę pamiętać, pobrane przez jeden podmiot skierowanie (recepta) nie są już dostępne innym podmiotom stąd ta zabawa z PINEM.
Nie zrozumiał Pan. Jeżeli pacjent ma wystawione e-Skierowanie i chce się zarejestrować u mnie, to system powinien automatycznie (oczywiście podczas rejestracji do mojej poradni) wyświetlić informację że dla pacjenta jest/są e-skierowania.
Pisząc "normalny" system nie myślałem tylko o Somedzie ale również o P1. Być może po 01.01.2021 uda się to zautomatyzować.
No to raz jeszcze. Bo to nie ja nie zrozumiałem, tylko Pan nie do końca wczytał się w moją odpowiedź. Pewnie dlatego, że za dużo było wody. Spróbujmy tak:
1. Aby pobrać eSkierowanie lub eReceptę potrzeba dwóch wartości: PESEL pacjenta oraz PIN (ewentualnie pełen numer skierowania/recepty, jeśli pacjent nie ma PESELA)
2. O ile wartość pierwsza - PESEL - jest dostępna w systemie, w którym pracujemy, o tyle wartość druga jest znana jedynie pacjentowi i jest unikalna dla każdego eDokumentu
3. Takie rozwiązanie wymyślono po to, by nikt nie pobrał skierowania/recepty bez zgody pacjenta, a zgodą jest właśnie przekazanie "tajnej" informacji
4. Z uwagi na 1 i 2 i 3 nie ma możliwość aby to działało automatycznie.
Jaśniej już nie potrafię.
Odnośnie SOMED-a moje pytanie do @MK jest łatwe
Czy e-Skierowanie działa?
alej jest to funkcjonalność testowa jak sugeruje napis w opcjach? Kiedy będzie już przetestowana?"
@Artem
- Za szybko Pan czyta - Profesor Wilczur może się poczuć urażony.
- RODO - wg Pana podejścia taka sytuacja jest możliwa:
-- miał Pan pacjenta 10 lat temu (jest jego PESEL).
-- po drodze obraził się on na Pana niemiłosiernie i skończył "współpracę" z Panem, oczywiście nie chce udostępniać dalej swojej historii leczenia Pana jednostce
-- u Pana dalej jest jego kartoteka - tak mówi prawo, musi być
-- w tym scenariuszu ciągle może Pan pobrać info o tym, że pacjent ma skierowanie do danej poradni, a nie jest to chyba pożądane (dla ciekawskiego/ej pracownika/czki rejestracji jak najbardziej pożądane)
- Tak, samo info o skierowaniu to nie jest dana osobowa (RODO to nie tylko dane osobowe), ale info o skierowaniu przypięte do posiadanej kartoteki pacjenta to już dane wrażliwa (po staremu, w kontekście RODO, to dane szczególnie chronione). Ale co ja tam wiem.
- Zgadzam się z Panem i tego nie kwestionuję - lekarz powinien wiedzieć o wszystkim w kontekście pacjenta, o ile go leczy. Lekarz, który go leczył, nie musi wiedzieć o nim nic.
Nie zapytam po co, ale napiszę, że nie bierze Pan pod uwagę zagrożeń kosztem ułatwienia. Jedno z nich opisałem wyżej, nie napisałem, że się by wydarzyło, ale system miałby dziurę je umożliwiającą.
Ależ odpowiedziałem od razu, wskazując biuletyn, gdzie ta funkcjonalność jest opisana. Jeśli w biuletynie piszemy, że coś zostało wprowadzone, to znaczy, że działa. Biuletyn, jest biuletynem technicznym, nie marketingowym. Nie opisujemy w nim naszych marzeń i co byśmy zrobić chcieli, tylko to, co zostało zrobione. To, że opcja oznaczana jest jako testowa, wynikało z tego, że CSIOZ prowadził pilotaż, a nie dlatego, że opisaliśmy coś czego nie ma. Poczekam aż z opcji zniknie w/w ostrzeżenie i zacznę wdrażanie.
Mam nadzieję, że nie oczekuje Pan od KS dodatkowego, osobistego, potwierdzania, czy każda funkcja w systemie działa.
CSIOZ twierdzi, że pilotaż zakończył się we wrześniu.Cóż, nam tej informacji nie przekazali ;-)
Jezeli pacjent nie chce udostępniać dalej swojej historii leczenia w naszej jednostce i ma do tego prawo, to wystarczy oświadczenie pacjenta i usuwamy z systemu zbędną dokumentację lub blokujemy do niej dostep.Jak pacjent nie chce udostępniać swojej historii leczenia, to nie robi nic, tylko się nie leczy w niej, a jednostka nie ma prawa dostawać więcej informacji o jakichkolwiek zdarzeniach związanych z nim. Nie robi nic, bo zrobić nic nie może (chyba, że po - upraszczając - minie 20lat, ale wtedy z definicji dokumentacja ma zniknąć) - proszę spróbować skorzystać z prawa do zapomnienia w swojej przychodni. Ale pewnie i tak napisze Pan, że tego w ten sposób nie ujął, bo Pana ujęcie sprawy jest dość ogólnikowe i na to pozwala. RODO nie daje słowa lub do wykorzystania - do 20 lat dokumentację musimy trzymać, po 20 latach od końca roku kalendarzowego, w którym powstał ostatni wpis dokumentacja musi zostać skasowana i nie ma tutaj miejsca na widzi mi się pacjenta.
Gdzie tu zagrożenie ?
Jeszcze tylko ja jedno zdanie i obiecuję już nie pisać więcej.Jezeli pacjent nie chce udostępniać dalej swojej historii leczenia w naszej jednostce i ma do tego prawo, to wystarczy oświadczenie pacjenta i usuwamy z systemu zbędną dokumentację lub blokujemy do niej dostep.Jak pacjent nie chce udostępniać swojej historii leczenia, to nie robi nic, tylko się nie leczy w niej, a jednostka nie ma prawa dostawać więcej informacji o jakichkolwiek zdarzeniach związanych z nim. Nie robi nic, bo zrobić nic nie może (chyba, że po - upraszczając - minie 20lat, ale wtedy z definicji dokumentacja ma zniknąć) - proszę spróbować skorzystać z prawa do zapomnienia w swojej przychodni. Ale pewnie i tak napisze Pan, że tego w ten sposób nie ujął, bo Pana ujęcie sprawy jest dość ogólnikowe i na to pozwala. RODO nie daje słowa lub do wykorzystania - do 20 lat dokumentację musimy trzymać, po 20 latach od końca roku kalendarzowego, w którym powstał ostatni wpis dokumentacja musi zostać skasowana i nie ma tutaj miejsca na widzi mi się pacjenta.
Gdzie tu zagrożenie ?
Aha... czekamy oczywiście na odpowiedź na Pana propozycję z CSIOZ.